Hoe kan ik nu al huurtoeslag 2013 moeten terugbetalen?

Het jaar is nog niet voorbij en ik krijg nu al een rekening van 1200 euro op de mat.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er iets gewijzigd in je inkomen afgelopen jaar, dat het omhoog is gegaan?
Zodra de belastingdienst hier lucht van krijgt zullen ze je toeslagen vrij snel gaan herberekenen, en kan de uitslag zijn dat je er hierdoor geen recht meer op hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel normaal voor september, ze hebben je gegevens van de belastingdienst van vorig jaar en daar kunnen ze wat voor doen.
fisbel
10 jaar geleden
Heeft u teveel vermogen (spaargeld)?

Antwoorden (4)

U zult vast wel een brief hebben ontvangen. Anderzijds is de indiening van de aangifte 2012 de aanleiding(reden) tot terugvordering. Misschien hebt u ondanks waarschuwing nog steeds geen aangifte 2012 gedaan en is dat wellicht de oorzaak.
Het is allemaal maar gissen, want u geeft verder weinig of geen informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kreeg gisteren ook twee van dergelijke brieven. Een waarin stond dat gebleken was dat ik in 2012 geen recht meer had op toeslag. Moest het ontvangen bedrag in 2012 dus terug betalen. Omdat ik inmiddels in 2013 ook al toeslag had ontvangen wilde de belastingdienst dit ook meteen terug, omdat zij de verwachting hadden dat ik dit jaar er ook geen recht meer op zou hebben. Wat je kan doen is in bezwaar gaan, als je verwacht dat je huidige situatie afwijkt van het jaar er voor. Ze kijken dus naar een jaar eerder, waarvan de financiele gegevens al binnen zijn.
10 jaar geleden
De informatie die je geeft, is vrij beperkt. Het enige wat ik kan bedenken is dat je vorig jaar teveel huurtoeslag hebt gekregen (en daarover geïnformeerd bent). Het teveel betaalde bedrag moet natuurlijk terugbetaald worden aan de Belastingdienst.

Als je dit jaar nog steeds huurtoeslag krijgt (dat is het geval, begrijp ik) dan zijn er bij de Belastingdienst twee mogelijkheden waaruit je kunt kiezen:
* het terug te betalen bedrag wordt verrekend met de toeslag diie je nu hebt;
* je betaalt maandelijks een bedrag terug

Doe je niets, dan kiest de Belastingdienst voor de eerste mogelijkheid. Na 6 weken krijg je dan een brief waarin staat dat het bedrag verrekend wordt. Dat kan alleen als de toeslag die je nu ontvangt minstens euro 20.- per maand bedraagt.
De procedure is dan als volgt:
"Per maand houden wij minimaal € 20 in op uw toeslag, tot u het bedrag hebt terugbetaald. Hoeveel er ingehouden wordt, hangt af van het bedrag dat u terug moet betalen, en het aantal betaaltermijnen. U moet het bedrag binnen 24 maanden terugbetalen en eerder als het totale bedrag kleiner is dan € 480.-" Ook rente wordt berekend.

Kies je voor 'maandelijks een bedrag terugbetalen' dan moet het te veel ontvangen bedrag uiterlijk binnen 24 maanden in maandelijkse termijnen terugbetaald zijn, met rente. In één keer terugbetalen mag natuurlijk ook.
Computoon
10 jaar geleden
Als het om hoge bedragen gaat, dan is hoe langer de belastingdienst wacht zo kleiner de kans is dat ze het terug krijgen. Daarom zijn ze er zo snel bij.

Ook weten ze nu veel sneller de inkomsten uit loon, dus ze kunnen veel sneller een inschatting maken dat er te veel huurtoeslag is uitgekeerd.