Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Betaal ik belasting over de verkoop van grond?

Heb 3 jaar geleden voor mijn vader een stukje grond op mijn naam gezet bij aankoop, omdat hij een belastingschuld heeft.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu wil ik het verkopen voor 20.000 euro
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij wil dat ik het nu verkoop, en hem dus de opbrengst geef.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://financieel.infonu.nl/belasting/9615-de-overdrachtsbelasting-hoeveel-moet-u-betalen.html
fisbel
10 jaar geleden
Houdt u rekening met de schenkbelasting van 30% boven het belastingvrije bedrag kind – ouder van € 2057
Computoon
10 jaar geleden
Die schenkbelasting is het gevolg van het weggeven van het geld,:niet van de verkoop van de grond.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Jij niet (tenzij eventueel extra inkomstenbelasting omdat je banksaldo hoger is geworden), je vader wel. Die betaalt overdrachtsbelasting.

"U betaalt overdrachtsbelasting als u juridisch of economisch eigenaar wordt van:
onroerende zaken (bijvoorbeeld een woning of een stuk grond);
de rechten op onroerende zaken (bijvoorbeeld opstalrecht of erfpachtrecht of lidmaatschapsrecht van coöperatieve flatverenigingen);
aandelen in een nv, bv of maatschap waarvan de bezittingen voor het grootste deel uit onroerende zaken bestaan (ook onroerende zaaklichamen genoemd).

Meestal int de notaris de overdrachtsbelasting en betaalt deze door aan de Belastingdienst. Maar u kunt ook zelf aangifte overdrachtsbelasting doen."
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding