Hoeveel belasting betaal je over je loon?

Ik heb een bijbaan, waar ik goed geld verdien.. Maar misschien is het wel schijn, ik moet deze inkomsten namelijk zelf opgeven bij de belastingdienst. Ik verdien per dag 125 euro. Hoeveel loonbelasting gaat daar nog vanaf als ik begin 2014 mijn belastingaangiftes doe? Ik neem aan dat dit overige inkomsten zijn? Ik ben geen freelancer oid!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoeveel dagen werk je voor deze bijbaan, dus wat verdien je per jaar. Hoeveel verdien je in je hoofdbaan per jaar?
Het gaat ronde bedragen, dus gaat het om 20.000, 30.000 of meer dan 60.000 euro.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Minder dan 10.000 met mijn vaste baan en als overige inkomsten minder dan 8.000. Blijf totaal dus onder de 20.000

Antwoorden (2)

Als de gewone baan (met loonheffingskorting) én de bijverdiensten samen beneden de € 20.000 blijven betaal je over de bijverdiensten (overige inkomsten) 37%.

Maar over alle verdiende euro's boven € 20.000 moet 42% worden betaald.
Daarnaast betaal je over alle overige inkomsten ZVW-premie. Dat is 5,65%.
Reken je dus niet rijk. In het slechtste geval betaal je zo'n beetje de helft aan belasting.
fisbel
10 jaar geleden
Je zegt dat het een bijbaan is. Wat van belang is hoeveel je verdient in je hoofdbaan. Dus als je een goede hoofdbaan hebt, dan wordt je bijverdiensten belast naar het hoogste tarief. Maar als je hoofdinkomsten laag zijn, dan kan het zelfs zijn dat de inkomsten in de belasting vrije voet vallen. Dus er is een geen zinnig antwoord te geven zonder de heel inkomsten belastingstelsel uit te leggen.

Dit valt onder overige inkomsten. Hierbij kun je aftrekposten hebben, zoals reiskosten, vakliteratuur, werkkleding.

Ik kan mij voorstellen dat die 125 euro per dag vergoeding voor de gemaakte kosten is. Dan hoef je deze vergoeding voor de gemaakte kosten niet op te geven.

Per dag 125 euro, dat kan snel oplopen. Ik kom uit op 45000 euro per jaar.

Als je geen verdere inkomsten hebt (Met zo bijbaan zou ik mijn hoofdbaan opzeggen.) en geen aftrekposten dan moet je rond de 14.000 euro belasting betalen.
Heb je wel een hoofdinkomsten en deze zijn hoger dan die van je bijbaan. Waarom zou het een bijbaan noemen als je bruto hoofdinkomsten lager zijn. Dan valt deze in het hoogste tarief van 52% dus 23.400 euro die je aan belasting betaald.

In beide gevallen zou ik voorlopig aanslag aanvragen op basis van je bruto inkomen van je bijbaan en een maandelijkse betalingsregeling. Want het gaat wel om meer dan 1.000 euro per maand.

Ik ben in de berekeningen uit gegaan dat je 7 dagen per week 125 euro aan inkomsten hebt uit je bijbaan en dat je geen aftrekbare kosten hebt.

Ik zou met de hulp van de vakbond of een belastingadviseur proberen om zo veel mogelijk aftrekbare kosten te verzamelen. Om aan het betalen van inkomstenbelasting over je bijbaan te ontkomen dien je minimaal 14.000 euro aan aftrekbare kosten te komen en dan wil de belastingdienst wel bewijs in de vorm van een boekhouding zien.