Kun je de loonheffing bijzonder tarief terugvragen aan de belasting?

Ik werk als huishoudelijk hulp bij de thuiszorg.
Als ik mijn aangifte doe bij de belasting (voor 1 april), krijg ik
altijd al mijn loonheffing terug.
Nu zie ik op mijn loonstrookje dat er in de maand mei, behalve
mijn normale loonheffing, ook nog loonheffing bijzonder tarief
is ingehouden. Dit gaat over mijn vakantiegeld.
Nu is mijn vraag: Kan ik dit ook terugvragen aan de belasting?
(voor 1 april 2014)

Ik zit in de laagste belastingschijf.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zei in de laagste belastingschijf, maar misschien wel in de belastingvrije voet.
Ik verdien ongeveer tussen de 600 en 700 euro per maand.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24K

Het beste antwoord

Het "bijzonder tarief" van de loonheffing wordt toegepast op eenmalige beloningen of beloningen die je maar eenmaal per jaar ontvangt. Het vakantiegeld is daarvan een bekend voorbeeld. (De werkgever zou ook het vakantiegeld mogen optellen bij het gewone loon van die maand en dan over het geheel de gewone loonheffing berekenen maar dat mag alleen als de loonheffing daardoor lager zou zijn.)

Als je straks de jaaropgave ontvangt zul je zien dat daar maar één bedrag aan loonheffing op staat en dit bedrag vul je in in het aangiftepakket.

Afhankelijk van wat je verder allemaal in te vullen hebt, krijg je nog wat terug of moet je nog wat betalen.

Kortom, geen aparte behandeling.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies het vakantiegeld zit straks gewoon in je loon op je jaaropgaaf.

Andere antwoorden (2)

Het lijkt er op dat de loonheffingskorting niet toegepast wordt op het loon. Dit dient je aan te geven aan je werkgever dat zij deze loonheffingskorting dient toe te passen.
Het is verstandig om maar aan een werkgever te vragen om deze korting toe te passen en dat doe je aan de werkgever waar je het meeste inkomen hebt.
In jouw geval heb je maar een werkgever.

Of hierdoor de loonheffing bijzonder tarief niet wordt ingehouden zou ik niet zeker weten.

Terug gave vooraf wordt geregeld via "Voorlopige aanslag" hierdoor kunt je de te veel betaalde belasting maandelijks terug krijgen.
Dit is zo ver ik weet een vast maandelijks bedrag.

Ik heb de link toe gevoegd met de pagina hoe je de voorlopige aanslag aan kunt vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, bij je gewone salaris wordt uitgegaan van 12 keer een bedrag waar over het eerste stuk 37% belasting wordt geheven, en dan 42% en 52%. Het bijzonder tarief is gebaseerd op je maandelijks inkomen: wat daar bovenop komt (vakantiegeld, bonussen, 2e baan) wordt allemaal met het hoogste tarief wat voor jouw geldt belast. Voor jou zal dat weinig uitmaken, je betaalt 37% belasting over alles wat je verdient en het bijzonder tarief is voor jou ook 37%. En mochten er verschillen optreden dan wordt dat met de jaarlijkse belastingaangifte rechtgetrokken.