Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je de loonheffing bijzonder tarief terugvragen aan de belasting?

Ik werk als huishoudelijk hulp bij de thuiszorg.
Als ik mijn aangifte doe bij de belasting (voor 1 april), krijg ik
altijd al mijn loonheffing terug.
Nu zie ik op mijn loonstrookje dat er in de maand mei, behalve
mijn normale loonheffing, ook nog loonheffing bijzonder tarief
is ingehouden. Dit gaat over mijn vakantiegeld.
Nu is mijn vraag: Kan ik dit ook terugvragen aan de belasting?
(voor 1 april 2014)

Ik zit in de laagste belastingschijf.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik zei in de laagste belastingschijf, maar misschien wel in de belastingvrije voet.
Ik verdien ongeveer tussen de 600 en 700 euro per maand.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het "bijzonder tarief" van de loonheffing wordt toegepast op eenmalige beloningen of beloningen die je maar eenmaal per jaar ontvangt. Het vakantiegeld is daarvan een bekend voorbeeld. (De werkgever zou ook het vakantiegeld mogen optellen bij het gewone loon van die maand en dan over het geheel de gewone loonheffing berekenen maar dat mag alleen als de loonheffing daardoor lager zou zijn.)

Als je straks de jaaropgave ontvangt zul je zien dat daar maar één bedrag aan loonheffing op staat en dit bedrag vul je in in het aangiftepakket.

Afhankelijk van wat je verder allemaal in te vullen hebt, krijg je nog wat terug of moet je nog wat betalen.

Kortom, geen aparte behandeling.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies het vakantiegeld zit straks gewoon in je loon op je jaaropgaaf.

Andere antwoorden (2)

Het lijkt er op dat de loonheffingskorting niet toegepast wordt op het loon. Dit dient je aan te geven aan je werkgever dat zij deze loonheffingskorting dient toe te passen.