ik rij ieder dag op en neer naar huis ik betaal bijtelling maar is dit woonwerk verkeer?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je (direct) heen en weer reist tussen je werk en je woning, dan is dat woonwerk verkeer. Ik schrijf direct, omdat een eventuele omweg langs de supermarkt, de sportschool of bijvoorbeeld je tante in zuid laren natuurlijk niet onder woonwerk verkeer valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het via de meest gebruikelijke route reizen tussen woning en plaats van werkzaamheden is woon-werkverkeer. Maar als het jouw bedoeling is om geen bijtelling te laten plaatsvinden moet je een kilometeradministratie bijhouden. De kilometeradministratie moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Als je dat doet, kun je een verklaring geen privégebruik auto aanvragen. Jouw werkgever hoeft dan niets bij het loon te tellen als je minder dan 500 kilometer privé rijdt op jaarbasis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp dat je rijdt in een door de werkgever beschikbaar gesteld vervoermiddel. Een auto.
Je rijdt op ten minste een dag per week via de meest gebruikelijke weg van huis naar de plaats van je werkzaamheden en terug.
Je moet voor het gebruik van de auto een bijtelling betalen.
Wil je daar onder uitkomen, dan moet je voldoen aan het bijhouden van een geldige kilometer administratie, waaruit blijkt dat je of minder dan 500 km. privé rijdt of geheel niet privé rijdt. Op de site van de belastingdienst kun je de voorwaarde vinden waaraan deze km.administratie moet voldoen.
Let op: De eerste 10km visa versa vallen niet onder woon-werkverkeer.