Wordt een belasting teruggave van het voorgaande jaar (bijv. 2012) opgeteld bij het verzamelinkomen van het huidige jaar (2013)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (2)

Nee, al lang niet meer. Was wel het geval in de vorige eeuw.

Toegevoegd na 22 minuten:
De belastingteruggave kan voor de WWB wel tot de middelen gerekend worden waarover kan worden beschikt. Dit betekent dat de belastingteruggave kan worden aangemerkt als inkomen dat betrekking heeft op een periode waarover bijstand is verleend. Dit heeft tot gevolg dat er alsnog op de bijstand wordt gekort.
fisbel
10 jaar geleden
Sorry maar het gegeven antwoord is in zo verre correct, dat het de teruggaaf premieheffing was die weer onderdeel ging uitmaken van de aangifte. Ingehouden en op aanslag betaalde premies Premies AOW/AWW etc. waren als persoonlijke verplichting aftrekbaar voor de berekening van het belastbare inkomen. De aftrekbaarheid van premies werd beperkt door de over voorgaande jaren terug ontvangen premies . Nu uw vraag. Een teruggaaf wordt niet bij uw inkomen geteld. Anders wordt het wanneer uw teruggaaf onderdeel wordt van een deel van uw vermogen in kas, bank of giro en onderdeel gaat uitmaken van uw vermogen in box 3.
Dan wordt daar dus weer belasting over berekend.

Toegevoegd na 15 uur:
Op je vraag werd door iemand geantwoord, doch dat antwoord was niet geheel correct. Wat is er aan de hand? Nu is het huidige belastingstelsel 2001 van kracht. Daarvoor was er een ander stelsel en was er geen sprake van een boxenstelsel. Het belastbare inkomen werd anders berekend en men ontving twee verschillende aanslagen. Namelijk een aanslag inkomstenbelasting en een aanslag premieheffing. Zo kon het gebeuren dat men dus een teruggaaf inkomstenbelasting kreeg maar ook een teruggave van teveel betaalde premies AOW/AWW. Deze premies waren voor de berekening van het belastbare inkomen aftrekposten en verlaagden daardoor het belastbare inkomen. Die aftrekpost premieheffing moest verlaagd worden met de in het belastingjaar terugontvangen premie AOW/AWW van een voorgaand jaar. Onder het huidige stelsel is er sprake van een gecombineerde aanslag inkomstenbelastingpremieheffing. Als je nu in 2013 een teruggave ontvangt over 2012 van bijvoorbeeld €1000 dan is dat nooit een belastbaar feit. Behalve, wanneer je de teruggaaf op je bankrekening laat staan. Dan wordt dat een onderdeel van het vermogen voor de berekening van de vermogensrendementsheffing in box 3. In die zin wordt het dan weer wel belast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
fisbel
10 jaar geleden
Ik begrijp niet waar u het in het eerste deel van uw antwoord over heeft. De uitleg is voor mij abracadabra. * Teruggaaf premieheffing die weer onderdeel ging uitmaken van de aangifte???
* Ingehouden en op aanslag betaalde premies Premies AOW/AWW etc. die als persoonlijke verplichting aftrekbaar waren voor de berekening van het belastbare inkomen???
* Premies die beperkt aftrekbaar waren door de over voorgaande jaren terug ontvangen premies??? Gaat het over sociale premies die in het buitenland zijn betaald en waarover Nederland geen premie hoeft te worden betaald?