Moet ik niet meer inkomstenbelasting terug krijgen?

Ik heb in 2012 2 banen gehad. Echter had ik maar op 1 van de 2 banen loonheffingskorting staan, op het werk waar ik het meeste verdiende.
Dit heb ik laten omwisselen. Dit hield voor mij in dat ik bij mijn ander werk (waar ik dus de heffingskorting niet had) minder ging verdienen. Ik zou dit geld wat ik nu minder verdiende grotendeels terug krijgen bij de terugvordering van de inkomstenbelasting.
Nu ik de aangifte voor de inkomstenbelasting in aan het vullen ben, met behulp van mijn beide jaaropgaven. Kom ik er achter dat ik alleen van het werk waar ik loonheffingskorting heb gehad, geld van terug krijg. En helemaal niks van het werk waar ik minder ben gaan verdienen.
ik heb altijd begrepen dat ik hier juist nog veel geld van zou krijgen.
Klopt het dat ik niks krijg van het werk waar ik GEEN loonheffingskorting op had staan, of klopt het niet?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het is maar goed dat je de heffingskorting maar bij een baan hebt staan anders had je nu kunnen terug betalen aan de belastingdienst. De heffingskorting is aan een maximum gebonden. en over je inkomen betaal.

Antwoorden (3)

Ik weet niet wie je dat vertelt heeft maar in principe is dat niet zo. Het ligt er vooral aan hoeveel je in een jaar bruto verdiend per inkomen. Als het inkomen waarop je loonheffingskorting laat toepassen minder is dan ongeveer 6500 per jaar heb je nog wat tegoed.

Je hebt nu halverwege het jaar gewijzigd. Dan weet je nooit zeker hoe het afloopt want je hebt al een deel van die 6500 'verbruikt' bij je eerste baan. Het had dus ook zo kunnen zijn dat je had moeten bijbetalen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zit ook nog met de belastingschijven. Als je met beide inkomens opgeteld in een andere schijf zit moet je meer belasting betalen dan dat je werkgevers 'denken'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de belastingdienst geldt alleen je TOTALE bruto jaarinkomen. Ongeacht of je dat bij 1 of 10 werkgevers hebt verdiend. Over dat totale inkomen heb je uiteindelijk recht op een of meer heffingskortingen (afhankelijk van je leeftijd en leefsituatie).

De werkgever houdt rekening met 2 heffingskortingen die worden samengevat in een heffingskortingregeling. Dit zijn:

1.
De algemene arbeidskorting. Die krijgt iedereen die in loondienst is.
Over 2012 heb je recht op een arbeidskorting van €. 1611,- over een inkomen vanaf €.21.059 en niet hoger dan €. 45.181,- mits je jonger bent dan 65 jaar.
Verdien je meer dan daalt de korting enigszins en ben je ouder dan 65 dan krijg je fors minder korting.

2.
Daarnaast heeft iedere belastingplichtige in Nederland recht op de algemene heffingskorting. Deze korting is niet voor iedereen hetzelfde en de hoogte daarvan is mede afhankelijk van o.m. persoonlijke leefsituaties (werk, fiscale partner, leeftijd, hoogte inkomen etc.) De maximale korting over 2012 bedraagt €. 2033,-
In geval van een fiscaal partnerschap wordt deze korting aan de minst verdienende partner uitbetaald.

De regel is dat de werknemer mag bepalen of de heffingskorting per loonperiode moet worden verrekend of niet, door de werkgever. Dat hoeft namelijk niet, de werknemer kan er voor kiezen de heffingskorting jaarlijks met de belastingdienst te verrekenen.
Dit heeft dan tot gevolg dat de werkgever in zijn loonberekening geen rekening houdt met de korting waardoor je dus netto minder overhoud.
De heffingskortingen worden dan achteraf door de belastingdienst uitbetaald.

Het maakt dus geen verschil of je de heffingskorting overhevelt van de ene werkgever naar de ander. Dat brengt je per saldo geen voordeel.
Het enige gevaar dat daarbij kan ontstaan is dat er een teveel aan heffings-
korting wordt gegeven door een werkgever waardoor dit verschil later bij de aangifte moet worden terugbetaald aan de belastingdienst.

De hoogte van de kortingen worden jaarlijks vastgesteld.
Er zijn nog meer kortingen zoals alleenstaande ouderkorting etc., maar die zijn individueel en worden alleen bij aangifte bepaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de ene baan heb je de loonheffingskorting laten toepassen. bij de andere niet. Of je met al dat wisselen verstandig bent geweest doet niet ter zake. Het is alleen maar verwarrend geweest. Zo blijkt.
- Baas met loonheffingskorting houdt geen of minder loonheffing in.
- Baas zonder loonheffingskorting houdt maximale (volgens de tabel) verschuldigde loonheffing in.
Als je een goed ingevulde aangifte hebt ingestuurd zal de uitslag van de belastingdienst , die zijn weerslag heeft in het aanslagbiljet wel goed zijn. Ben je het er niet mee eens dan moet je bezwaar indienen.

Let wel: Je kunt niet meer terugkrijgen dan er is ingehouden en je krijgt niet meer dan waar je recht op heb. Jouw verhaal en zienswijze op zich leidt niet tot meer teruggaaf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Prima reactie. Elleywelly vertelt niet waarom hij denkt dat hij meer belasting zou terugkrijgen.
Dus zijn gedachten daarover zijn niet begrijpelijk. Je kunt ook niet weten van welke baan je belasting terugkrijgt. Dat blijkt niet.
Als er geen of weinig loonheffing is ingehouden dan kun je ook niets of weinig terugkrijgen.