Hoeveel belasting voor klein eigen bedrijfje in combinatie met loondienst?

Ik heb een 35 uren per week job bij een werkgever en daarnaast een eigen bedrijfje (erg kleinschalig). Was vanmorgen bezig met de inkomstenbelasting voor mijzelf in te dienen, en kwam op een schrikbarend bedrag van meer dan 1000 euro aan de belasting bij te betalen, terwijl als ik de winst van mijn bedrijfje niet invul ik maar 110 euro hoef te betalen. Mijn bedrijfje heeft nog geen 2000 euro winst gemaakt afgelopen jaar. Is dit wel goed of doe ik iets fout?

Groetjes

Toegevoegd na 1 minuut:
Het loon bij mijn werkgever is gewoon normaal, niet meer dan een gemiddelde nederlander.

11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Hoe groot je bedrijf is of hoeveel je er mee verdient is niet van toepassing. Je totaal inkomen is belangrijk en je zult dus veel belasting betalen over je inkomen uit je eigen bedrijf. Dat heeft alles te maken met de tarief schijven die de belasting dienst hanteert. Hoe hoger het inkomen hoe meer schijven er worden gebruikt en hoe hoger je te betalen belasting wordt.
ronron1212
11 jaar geleden
Het lijkt erop, dat met de winst van het bedrijf meegeteld (wat uiteraard moet) je totale inkomen in de hoogste schijf van de belasting terecht komt.
Voor 2012 gold dat over elke euro boven de € 56.491 52% belasting moet worden betaald.

Je schrijft echter, dat je niet meer verdient dan een gemiddelde Nederlander. Ik vermoed dat je een modale Nederlander bedoelt. Het modale inkomen in 2012 was ongeveer euro 33.000.- in 2012. Maar misschien heb je in de 'loonsfeer' ook nog -ik noem maar wat- een fiscale bijtelling vanwege een auto van de zaak (25% van de cataloguswaarde). Of (ik noem maar wat) een eigen woning met hoge WOZ-waarde (en dito forfait), lage hypotheekrente en inkomsten uit sparen en beleggen, ik noem maar wat. Anders kan ik het niet verklaren.

Misschien is het tijd om eens contact op te nemen met een administratiekantoor. Voor ondernemers heeft de fiscus allerlei aardigheidjes bedacht zoals startersaftrek (voor starters), zelfstandigenaftrek, gunstige afschrijvingsregels (voor starters) e.d. die het te betalen belastingbedrag omlaag kunnen brengen Uiteraard is dit wel allemaal aan regels gebonden waarvan zo'n kantoor op de hoogte moet zijn.
Computoon