ik heb een contract van 22 uur, nu willen ze graag uren die ik extra werk uit laten betalen.Is dit verstandig of belasting technisch gezien dom?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is er ook een andere optie want over het algemeen kun je gerust meer verdienen, je zal er niet snel op achteruit gaan. Je kunt beter twee opties vergelijken dan zeggen of die ene mogelijkheid wel of niet verstandig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan worden het gewoon plus uren zodat ik de maand erop minder werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als je geld nodig hebt moet je dat dus niet zo doen.

Het beste antwoord

Voor de belastingen is het vraagstuk redelijk eenvoudig: je betaalt over alles wat je extra verdient een bepaald percentage naar gelang de schijf dat het inkomen in valt. Die belastingschijven zijn eenvoudig te vinden en je kan zelf wel aan de hand van je huidige brutosalaris bepalen waar het in terecht komt. Let er wel op dat binnen bepaalde inkomensgrenzen er wel een correctie op die tarieven plaatsvindt vanwege de arbeidskorting.

Maar het belastbare inkomen is het middelpunt van een heel web aan andere inkomsten en toeslagen. Kort gezegd heeft een stijging van het inkomen gevolgen voor de zorgtoeslag, huurtoeslag, aanvullende uitkeringen en veel andere inkomensafhankelijke regelingen. Als je nu qua gezinsinkomen tussen rond het sociaal minimum leeft dan heb je een hoge kans dat je bij elke euro die je extra verdient, een groot deel weer kwijtraakt aan diverse regelingen die minder uitkeren of minder korting geven.

Wat verstandig is, is niet eenvoudig te zeggen vanwege de enorme complexiteit in de samenhang van de regelingen. Persoonlijk zou ik de volgende overweging maken: als ik weinig afhankelijk ben van regelingen (toeslagen, uitkeringen, bijstand) dan zou ik het extra inkomen gewoon pakken - rekening houdende met dat ik een deel ergens anders weer terug moet betalen. Als ik wel afhankelijk van vele regelingen ben dan zou ik als de extra uren onzeker en onregelmatig zijn gewoon proberen af te spreken dat je die op een later moment weer vrij kan nemen. Als het structureel om extra uren gaat dan zou ik uitrekenen wat voor gevolgen dat heeft voor alle regelingen waar ik mee te maken heb zodat ik weet waar ik mee te maken ga krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, Het gaat niet om zulke grote bedragen/veel uren. En in principe wil ik ook wel graag meer uur werken dus ik denk dan krijg je ook meer loon. Maar nu zei iemand omdat dat bovenop je contract uren komt dat je er dan sowieso meer belasting over moest betalen, ook zei ze dat dat ook voor onregelmatigheidstoeslag gold die viel in een andere groep en daar hield je dan minder van over? Maar als ik jouw verhaal begrijp is het dus wel gewoon een kwestie van dat je verzamelinkomen omhoog gaat en zodoende net naast een toeslag kan vissen.