Hoeveel houd je over als je de staatsloterij (van bv 25 miljoen) wint?

Ze zeggen dat je bij de staatsloterij de hoofdprijs belastingvrij wint. Maar gaat er dan nog wel wat af? Zeg dat je 25 miljoen wint, wat heb je er na 2 jaar nog van over, en na 5 jaar, als je alleen op de inhoudingen en belastingen e.d. let. ???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.7K

Het beste antwoord

Als je het geld na 1 januari op je bankrekening ontvangt en vóór 1 januari van het daaropvolgende jaar geheel opmaakt dan heb je er belastingtechnisch helemaal geen last van. Maar dan is wel het geld op.
Maar stel dat je theoretisch het geld op 2/1 ontvangt, verder geen saldo op je bankrekening hebt en er ook niets mee doet. Stel verder dat je het bedrag volledig op een gewone spaarrekening zet, er verder geen mutaties zijn op die spaarrekening in de loop van het jaar en de komende jaren en stel verder dat de spaarrekening 1,5% rente geeft. (Weinig, maar het zal zeker niet meer zijn dan 2% nu.) En stel, dat de volledige belasting die je moet betalen alleen vanwege dit bedrag is. En stel verder (niet in overeenstemming met werkelijkheid maar rekent heel makkelijk) dat je de belasting ook op 31/12 zou moeten betalen en dat je dit vanaf diezelfde spaarrekening zou doen (kan ook niet maar is gemakkelijker). Stel ver dat je alleenstaand bent en voor box 3 een vijstelling hebt van euro 21.139.-/jaar.
De berekening is natuurlijk heel globaal  Want het rentebedrag wordt natuurlijk beïnvloed door de betaling van die paar ton belasting ieder jaar terwijl ik de volledige rente berekend heb over het beginsaldo van ieder jaar. Bovendien moet je de belasting wel eerder betalen dan het einde van het desbetreffende jaar. Kortom, niet geheel in overeenstemming met de werkelijkheid maar die invloed is bij dit soort bedragen ‘peanuts’.
JAAR BEGINSALDO MET RENTE BELASTING SALDO 31/12 INCL RENTE
1 0,00 25.375.000,00 0,00 25.375.000,00
2 25.375.000,00 25.755.625,00 256.581,07 25.499.043,93
3 25.499.043,93 25.881.529,59 257.836,40 25.623.693,19
4 25.623.693,19 26.008.048,59 259.097,85 25.748.950,74
5 25.748.950,74 26.135.185,00 260.365,45 25.874.819,54

Toegevoegd na 3 minuten:
Helaas krijg ik het niet voor elkaar om mijn tabel hier ook zo te presenteren maar het bedrag geheel rechtsonder is dus het saldo van mijn berekening na 5 jaar (bij 1,5% spaarrente en 1,2% belasting). In een absoluut bedrag is het bedrag 'meer' geworden alleen is de inflatie nu hoger dan de spaarrente zodat het bedrag verdampt.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok; heel erg bedankt voor deze gedetailleerde uitleg. Ik vroeg me alleen af of vermogensbelasting en wie weet wat voor belastingen en inhoudingen ze nog meer hebben verzonnen, een grote rol zou spelen en of je dan na een aantal jaar nog IETS van dat bedrag over zou hebben. Ik kan me voorstellen dat ze allerlei manieren hebben bedacht om je geld afhandig te maken, ook al zeggen ze bij de staatsloterij dat het belastingvrij is. Het is zeker NIET zo dat je het volgende jaar inkomstenbelasting moet betalen, want je hebt het niet verkregen uit (betaald) werk. Dat had ik al uitgeschakeld. Maar er zitten vast ergens van die addertjes, waaraan mensen als ik die niet dagelijks met dergelijke sommen te maken hebben, niet denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tnx... naar zoiets was ik op zoek. Iedereen die bijgedragen heeft en de moeite heeft genomen om te antwoorden wil ik bedanken.

Andere antwoorden (2)

Vermogensbelasting van 1,2 procent over het gemiddelde vermogen na het eerste jaar waarvan ongeveer de 18000 euro ongeveer zijn van deze belastingvrij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De prijs is netto dus na aftrek kansspelbelasting.
Aan inkomstenbelasting betaal je over de stand per 1 januari elk jaar 30% inkomstenbelasting over 4% verondersteld rendement, na aftrek vrijstelling van ruim € 21.000 per persoon, dus bij echtpaar/fiscale partners 1,2% over € 25.000.000 min € 42.000 is circa € 299.700 per jaar.
De grondslag , als je verder niets besteedt, daalt elk jaar met 1,2%.

NB Veel mensen zouden willen dat ze zoveel belasting zouden moeten betalen.