Wat heb ik nodig om zorgtoeslag aan te vragen?

Dag mensen

Ben sinds 20 Oktober 18 jaar oud en heb nog geen zorgtoeslag aangevraagd. Krijg ik over de maanden die ik nog niet heb gehad zorgtoeslag en wat heb ik allemaal nodig om een zorgtoeslag aan te vragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Je moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

"Om zorgtoeslag te krijgen, moeten u en uw eventuele partner aan de volgende voorwaarden voldoen:

"U bent 18 jaar of ouder
U hebt een Nederlandse zorgverzekering Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog Als u aan deze voorwaarden voldoet, krijgt u zorgtoeslag vanaf de ingangsdatum van uw Nederlandse zorgverzekering."

Wat de hoogte van het inkomen betreft:
"Als u alleen woont en geen partner hebt, mag uw inkomen niet hoger zijn dan € 30.939 per jaar.
Als u een partner hebt, mag uw inkomen samen niet hoger zijn dan € 42.438 per jaar."

Zorgtoeslag over 2012 is aan te vragen tot 1 september 2013. "Soms hebt u langer de tijd. Bijvoorbeeld als u of uw partner uitstel heeft voor de aangifte inkomstenbelasting 2012. Of als u huurtoeslag wilt aanvragen en een huisgenoot heeft uitstel. U hebt dan ook uitstel voor het aanvragen van een toeslag. U kunt dan nog een toeslag voor 2012 aanvragen tot de datum waarop uw uitstel afloopt."

Zorgtoeslag is digitaal aan te vragen via de Belastingdienst, zie de link naar de bronsite.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Via de site van de belastingdienst toeslagen kan je met je DigiD zorgtoeslag aanvragen. Over de maanden waar je waar je geen zorgtoeslag hebt ontvangen, krijg je die met een terugwerkende kracht uitbetaalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt nodig:
• Je bruto jaarinkomen in 2012
• Een DigiD of een papieren aanvraagformulier
• Je burgerservicenummer (BSN)

Je ontvangt zorgtoeslag vanaf de maand die volgt op de dag waarop je 18 geworden bent. Jij zou er dus in november en december recht op hebben, mits je aan de andere voorwaarden voldoet (te weten: je hebt een zorgverzekering, je verdient niet teveel). De aanvraag kan tot 1 september 2013 met terugwerkende kracht over 2012.

Aanvragen kan op www.toeslagen.nl.

Tip: over 2012 weet je inmiddels wat je inkomen is. Vul gelijk een goede schatting van je inkomen over 2013 in.