Ik had ik geen recht op de jonggehandicaptenkorting en toch gekregen. Mag dit worden terug gevraagd? Ik had alleen een DWI uitkering.

In februari heb ik belastingaangiften gedaan van 2010 bij het belastingkantoor met hulp van hun en samen met mijn ambulant begeleidster.

Ik had dat jaar alleen een inkomen uit een DWI uitkering en dat stond ook vermeld op het aangiften formulier.

In 2011 kreeg ik de wajong toegewezen.

Bij de aangiften stond een vraag of ik in 2010 recht had op jonggehandicaptenkorting. Wij dachten van wel omdat mijn ziekte al vanaf geboorte bestond.

Nu krijg ik een brief van de belastingdienst dat ik de 691 euro terug moet betalen omdat ik geen recht had op de jonggehandicaptenkorting.

Na logies nadenken denk ik ook dat dat zo is.
Maar mag dit na zoveel maanden nog terug gevraagd worden?

Er stond alleen vermeld dat ik een DWI uitkering had dan lijkt mij het toch logisch dat ik geen recht heb op een wajong uitkering?

En de belastingdienst heeft toch altijd de gegevens van het UWV ??

Als dat zo is dan is het de fout van de belastingdienst want die had dat beter moeten controleren.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

In februari zal de belastingaangifte zijn verzorgd door een aspirant, een leerling in het eerste jaar van zijn studie. De medewerker had beter moeten doorvragen of het moeten vragen aan zijn begeleider / supervisor. De jonggehandicaptenkorting kreeg u bij de voorlopige aanslag toegekend - deze aanslag wordt volgens opgave automatisch verwerkt, maar bij de definitieve aanslag is gebleken dat u er geen recht op heeft.

NB: de jongehandicaptenkorting is opgenomen in de VIA (vooringevulde aangifte). Maar de VIA is pas vanaf 1 maart beschikbaar. Checken of de jonggehandicaptenkorting in de VIA opgenomen is, is dus in februari nog niet mogelijk.

Omdat u pas in 2011 het recht op wajong heeft gekregen is de jonggehandicaptenkorting wel in 2011 van toepassing maar niet in 2010. Het gaat erom of u officieel recht heeft op de Wajong-uitkering. Het doet hierbij niet ter zake of er eventueel ander inkomen is. Mogelijk zoveel dat het recht op de wajong uitkering tijdelijk stopt.

Leest u de informatie van de Belastingdienst in de bron hieronder.
fisbel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De belastingaangifte was al definitief en het geld heb ik ook al maanden geleden ontvangen en opgemaakt
Maar waarom zou ik een DWI uitkering hebben als ik een wajong kan krijgen? Dan zou die man van de belastindienst toch moeten weten dat een DWI uitkering minder is
En omdat ik de aangifte van dat jaar daarvoor deed denk ik dus dat de vooringevulde aangifte wel er al was
Maar ik nog steeds weten of de belastingdienst de gegeven van het UWV tot zijn bescghikking heeft want dit had voor de definitieve aanslag gecontroleerd moeten worden.
fisbel
11 jaar geleden
Er is dus voorjaar 2012 en niet voorjaar 2011 aangifte gedaan over belastingjaar 2010. Op de schermen bij de Belastingdienst is informatie inzichtelijk afhankelijk van de functie van de medewerker. Waarschijnlijk heeft de medewerker die bij u de gegevens over 2010 invulde geen aanvullende informatie ter beschikking gehad. De belastinginspecteur die de definitieve aanslag heeft vastgesteld heeft wel meer inzage in gegevens. Navordering van belasting is in principe alleen mogelijk als er sprake is van een NIEUW feit. Dat is een feit dat de fiscus bij de behandeling van uw aangifte niet wist of redelijkerwijs niet kon weten. In andere gevallen bijvoorbeeld omdat de belastinginspecteur de aangifte te oppervlakkig heeft bekeken betekent definitief ook definitief. Overigens zijn de mogelijkheden om een navorderingsaanslag op te leggen per 1 januari 2010 uitgebreid. Navordering is vanaf die datum ook mogelijk als de belastingplichtige kon weten dat de belastingaanslag door een fout onjuist is vastgesteld. ('kenbare fout') Het gaat hierbij om een belastingplichtige met een gemiddelde kennis van, en een gemiddeld inzicht in het fiscale recht. Er is geen sprake van een kenbare fout als de belastingplichtige in redelijkheid kan menen dat de aanslag, hoewel onjuist, op goede gronden tot een te laag bedrag is vastgesteld. Bij een verwijtbaar onjuist inzicht van de inspecteur in de feiten of in het recht is navordering op deze grond dan ook niet mogelijk. Verzuimen van de Belastingdienst kunnen een navordering in de weg staan. Bijvoorbeeld als de fiscus uw aangifte niet controleert en het navorderingsfeit bij een GOEDE controle aan het licht zou zijn gekomen. De fiscus mag geen navorderingsaanslag opleggen. (bewerkt / bron: consumentengids belastinggids 2012 – bladzijden 161 + 162) -------------------------------------------------------------
U kunt tegen de navorderingsaanslag bezwaar en beroep aantekenen op de gebruikelijke wijze.
Aanvechten van de navordering is voer voor specialisten – inschakelen van een belastingconsulent of fiscalist?)