BTW verhoging 19% naar 21%, Maar mag een therapeut dan meteen de behandeling in prijs verhogen?

Mijn therapeut vraagt normaal 40 euro per behandeling.
(alternatief geneeswijze)

Nu zegt ze ja ik was laat, maar ik ga vanaf volgende week een knaak omhoog. D.w.z. 42.50 per behandeling.

Mag dat en zijn er meer mensen die dat hebben?

Normaal dekt mijn verzekering €40.-
Nu moet ik dan zelf €2.50 betalen, kun je alt. geneeswijze aftrekken van de belasting (specifieke zorgkosten)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ja, de prijs mag verhoogd worden, tenzij je in een behandelovereenkomst iets anders hebt afgesproken. Maar verder is het gewoon en dienst die je afneemt: als je je therapeut te duur vindt worden, kun je iemand anders zoeken die goedkoper is.

De aftrekbaarheid van alternatieve geneeswijzen is trouwens beperkt hoor, dat mag alleen als de behandeling wordt uitgevoerd door een "naar Nederlandse begrippen" erkend arts, en op verwijzing of onder begeleiding van een een "naar Nederlandse begrippen" erkend arts. Dus therapie van niet-artsen bijvoorbeeld is al niet aftrekbaar. Homeopathische medicatie op voorschrift van een arts is aftrekbaar als het gaat om medicatie die "door Nederlandse artsen" als medicijn wordt gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De BTW moet de therapeut ook afdragen en dus niet zelf houden, maar dat is maar 80 cent.
Mogelijk zou het tarief toch al om hoog gaan en nu doet ze dat in een keer.
De vergoeding door jouw verzekering loopt mogelijk wat achter, de BTW verhoging is ook erg onverwacht gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi tarief. Is dat voor een uur?

Hoezo was ze laat?

De verhoging is veel meer dan alleen de BTW verhoging, of jij dat wilt accepteren moet je zelf weten.

Je verzekeringsmaatschappij stelt zijn eigen grenzen, die hangen niet samen met de tarieven die je therapeut hanteert. (Veel therapeuten zetten hun tarief wel op het maximum dat de verzekering vergoedt...

Je mag die kosten aftrekken, maar meestal is er een flinke drempel voor dat soort aftrekposten, en met bedragjes van 2.50 moet je meerdere keren per dag op therapie om boven die drempel te komen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben al met gemak over de drempel heen :)
Dus dan telt elke euro.. Laat, dat zei ze zelf..
Verhoging is toch per 1 oktober (BTW)?