Hoeveel (spaar)geld mag je op je rekening hebben staan om in aanmerking te komen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
58.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat varieert maar is omstreeks E 1200,-. Met een marge van zeg 300 euro. Maar dat is een beetje een gok.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus als ik bv 1200 euro spaargeld heb dan moet ik het betalen?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
In 2018 was het maximale bedrag, dat je op een betaalrekening mocht hebben, voor een alleenstaande € 1.438,52. Dus als je eindsaldo van december lager of gelijk is aan genoemd bedrag krijg je automatisch kwijtschelding na de eerste keer aangevraagd te hebben. De banken melden één keer per jaar, 31 december, de eindsaldo's aan de belastingdiensten. Dus zorg dat je op tijd afroomt en dat geld netjes opbergt in een digitale muurkluis. Ook je eventuele spaargeld stop je in die muurkluis. Op deze manier kun je dan toch een buffer aanleggen voor als je wasmachine kapot gaat. Hef ook al je spaarrekeningen op. Een en ander geldt ook voor de waterschapsbelasting.

Het beste antwoord

Het is moeilijk te zeggen hoeveel spaargeld er op de rekening mag staan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er geen spaargeld is maar dat er € 3500 op de lopende rekening staat en geen kwijtschelding wordt verleend. Ook het bedrag van de lopende rekening wordt meegenomen en telt dus mee als 'spaargeld' Huur- zorgtoeslag, te betalen huur, kosten zorgverzekering.

Op de toelichting die de gemeente meestuurt is de berekening te maken, maar deze berekening is niet heel eenvoudig. In deze berekening is er een normbedrag dat afhankelijk is van de prive-situatie: € 1000 of wat meer of minder. Dit bedrag is het genormeerde bedrag nodig om de lopende maand de kosten te betalen.

Kort gezegd; bij de berekening gaat de gemeente uit van hoeveel spaargeld er is, hoeveel er op de lopende rekening staat, evtl. andere bezittingen zoals auto, en wat er per maand binnenkomt aan huurtoeslag, zorgtoeslag. Eraf gaat het normbedrag, kosten huur en zorgverzekering, evtl. schulden. Het is een berekening van plussen en minnen. Als het uiteindelijke resultaat van de berekening is dat er een positief bedrag is hoger dan de aanslag gemeentelijke belasting wordt geen kwijtschelding verleend. Als dit bedrag € 0 of lager is volgt volledige kwijtschelding. Tussen € 0 en bedrag aanslag volgt gedeeltelijke kwijtschelding.

Algemeen: Gemeenten dienen zich te houden aan de zogenaamde leidraad invordering, maar hebben ruimte om binnen grenzen hun beleid te bepalen. Zo zijn er gemeenten die spaargeld toestaan binnen de grenzen die gelden voor WWB. Gezinnen kunnen dan in aanmerking komen voor kwijtschelding als er maximaal € 11.370 spaargeld of vermogen is. Voor alleenstaanden ligt de grens dan bij maximaal € 5685 euro aan spaargeld of vermogen. Maar deze gemeenten vormen de uitzondering.

De waarde van de auto telt meestal mee, tenzij de auto medisch noodzakelijk is of ouder is dan 10-15 jaar (minder waard dan € 2269) Tenslotte zijn er ruimere grenzen voor aanvragers die 65 jaar waren op 31 december 1999. Deze groep heeft een extra vrijlating van € 2269

Mijn ervaring is dat met spaargeld boven een bedrag van € 1000 a € 2000 en bijvoorbeeld € 1000 op de lopende rekening er al snel afwijzing volgt.

Om in aanmerking te komen voor kwijtschelding moet er een minimum inkomen zijn en mag er dus (vrijwel) geen spaargeld zijn, zelfs geen spaargeld om noodsituaties op te vangen zoals een kapotte wasmachine.
fisbel
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Nog wat extra informatie t.a.v. de kwijtschelding en het spaargeld: Iedereen die een Bijstands, WIA of andere uitkering heeft krijgt meestal niets aan kwijtschelding als er een spaarpotje is van € 2269.
Aangezien velen wel wat geld hebben als buffer om plotselinge tegenvallers te kunnen opvangen, krijgen maar weinig mensen kwijtschelding van gemeentelijke lasten. Vrijwel alle gemeenten en waterschappen hanteren bij de kwijtschelding het wettelijke maximum van 100% van de geldende bijstandsnorm.
Het verhogen van de kwijtscheldingsnorm naar 110% of 120% van de bijstandsnorm of het vergroten van de gemeentelijke vrijheid om binnen wettelijke kaders zelf de inkomensgrenzen te kunnen vaststellen wordt door "Den Haag' niet wenselijk geacht, maar gebeurt hier en daar wel.

Andere antwoorden (2)

vergeet niet dat een auto ook tot vermogen wordt gerekend. Kijk eens op www.berekenuwrecht.nl
Daar kom je al veel te weten, niet elke gemeente werkt er al aan mee, maar je hebt indicatie
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Bereken uw recht geeft inzicht in regelingen waarop men recht heeft. Helaas is het recht op kwijtschelding gemeentelijke belastingen op deze site niet te vinden.
Voor meer informatie moet men toch terecht op de gemeentelijke site.
In 2018 was het maximale bedrag, dat je op een betaalrekening mocht hebben, voor een alleenstaande € 1.438,52. Dus als je eindsaldo van december lager of gelijk is aan genoemd bedrag krijg je automatisch kwijtschelding na de eerste keer aangevraagd te hebben. De banken melden één keer per jaar, 31 december, de eindsaldo's aan de belastingdiensten. Dus zorg dat je op tijd afroomt en dat geld netjes opbergt in een digitale muurkluis. Ook je eventuele spaargeld stop je in die muurkluis. Op deze manier kun je dan toch een buffer aanleggen voor als je wasmachine kapot gaat. Hef ook al je spaarrekeningen op. Een en ander geldt ook voor de waterschapsbelasting.