Welke gevolgen heeft extra werken voor mijn zorgtoeslag?

Ik werk nu bijna fulltime en ontvang zorgtoeslag.

Nu wil ik een paar uur extra gaan werken ergens anders.
De uren per maand variëren, de ene maand zal dit 2 uurtjes zijn en de andere maand misschien 4 uurtjes. Ik verwacht niet boven de 100euro extra te gaan verdienen.
Zal dit gevolgen hebben voor mijn zorgtoeslag? of wordt het extra werken meer "vrijwilligers werk" en ga ik per saldo niet op vooruit?

Toegevoegd na 1 dag:
Gezamenlijk inkomen is ongeveer 46000, we ontvang nu 42 euro zorgtoeslag. (samen).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Dat hangt van de hoogte van je inkomen af. Op de site van de belastingdienst kan je een proefberekening maken mbt toeslagen, dan wordt duidelijk welk effect meer verdienen heeft.
Het kan zomaar zijn dat je er financieel niets mee opschiet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zonder je inkomen te kennen, kunnen wij hier niets over zeggen. Je kunt een proefberekening maken op de site van de Belastingdienst, dan weet je snel meer: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Overigens wordt bij het stijgen van het inkomen de zorgtoeslag veel geleidelijker afgebouwd dan huurtoeslag, en heeft iemand nog vrij lang (wat dat betreft) recht op een kleine toeslag. De uiteindelijke inkomensgrens is veel hoger dan bij bijvoorbeeld de huurtoeslag, en ook geldt er geen vermogensgrens. De kans is dus vrij groot dat het effect dat de zorgtoeslag heeft op het verschil in je totale inkomensten wel meevalt. De maximale zorgtoeslag is bijvoorbeeld al lager dan het bedrag dat je verwacht er op vooruit te kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slimme laatste zin! Plus!
Het effect van de inkomensvermeerdering op de zorgtoeslag is voor u (vrijwel) nihil. Globaal: tot € 20.000 belastbaar inkomen (verzamelinkomen) - maximale zorgtoeslag zowel voor alleenstaanden als toeslagpartners.

Voor elke € 1000 inkomen boven € 20.000 globaal € 50 zorgtoeslag minder. Als u dus met uw huidige inkomen meer verdient dan € 20.000 per jaar levert u zo toe zien € 50 tot € 60 zorgtoeslag in. Als u minder verdient dan € 20.000 levert u niets in aan zorgtoeslag.

Toegevoegd na 1 dag:
Bij een toetsingsinkomen van € 46.000 is er recht op € 27 zorgtoeslag per maand. Er zal dus op het huidige inkomen van € 46.000 moeten worden terugbetaald - circa € 180.

Het toetsingsinkomen dit jaar nog wijzigen heeft niet zoveel zin meer. Maar voor a.s. jaar dient het toetsingsinkomen sowieso aangepast te worden. Dat kan pas eind van dit jaar. De eventuele extra verdiensten kunnen bij de schatting meegenomen worden. Waarschijnlijk zal het maximum inkomen toeslagpartners voor 2013 niet hoger uitkomen dan € 50.000

fisbel
11 jaar geleden
Als je nu een contract hebt van 36 of meer uur per week (je zegt bijna fulltime te werken) dan mag je geen nieuwe baan ernaast nemen. Dat werken gaat dus niet doot, of anders zwart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staat die regel?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat mag je niet. Arbeidstijdenwet. Een werkgever moet erop toe zien dat zijn werknemers zich aan de arbeidstijden wet houden en dus niet meer werken dan is toegestaan. Met twee banen waarmee je boven de fulltime uitkomt is dat niet meer gegarandeerd.
Het is niet voor niets dat er in de meeste contracten zelfs staat beschreven dat er geen tweede baan is toegestaan.
Sla de wet erop na, het klopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij komt met je wet, dan moet jij ook aangeven waar dat staat. Kamerleden werken 80 uur per week. Co-assistenten zijn ook echt meer dan 40 uur in de week bezig hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit te beroerd om iemands anders werk op te knappen: De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende: a. 12 uren per dienst; b. 60 uren per week, en c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken. 3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken. 4.Bij collectieve regeling kan, met inachtneming van het tweede lid, van het derde lid worden afgeweken. Elk beding, waarbij op een andere wijze dan in de vorige zin is bepaald, wordt afgeweken van het derde lid, is nietig. http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/geldigheidsdatum_21-09-2012#Hoofdstuk5_i52_SUBPAR682310
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u! antwoord op je eigen vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo antwoord op je eigen vraag? Het is het antwoord wat bewijst dat jouw antwoord niet klopt toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken. 3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken. Wat klopt er dan niet aan mijn antwoord? Je mag geen arbeidscontract hebben waar meer dan 40 uur uit voort komt, omdat de werkgever deze bovenstaande artikelen niet kan garanderen en daar wel verantwoordelijk voor is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien moet je de vraag nog eens lezen, vooral als het over het AANTAL uren per maand gaat?