waarom verschilt het toetsingsinkomen met dat van de jaaropgave?

Ik wil graag berekenen hoeveel en of ik huurtoeslag terug krijg

Toegevoegd na 2 uur:
hoeveel procent wordt geteld om de huurtoeslag te berekenen?

11 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je betaalt geen huurtoeslag.
Dus je kunt het ook niet terugkrijgen.
stiena58
11 jaar geleden
Ik heb nog elk jaar huurtoeslag die ik te weinig had terug gekregen.dat is wat ik bedoel met hoeveel procent wordt gerekend(niet door mij maar de belastingdienst)of beter gezegd een nabetaling .

Het beste antwoord

Een toetsingsinkomen is een schatting over het lopende jaar, je jaaropgaaf is altijd van het jaar ervoor.

Wat is het toetsingsinkomen?
Het toetsingsinkomen is het geschatte inkomen over het jaar waarvoor de toeslag wordt aangevraagd. Als er dus toeslag voor 2011 wordt aangevraagd, is het toetsingsinkomen van 2011 van belang. Het toetsingsinkomen is dus een schatting. Aan de aanvrager wordt gevraagd om een schatting van zijn inkomen voor het nieuwe jaar te maken. Dat gebeurt op basis van gegevens van het vorige jaar.

Berekenen van het toetsingsinkomen
Het berekenen van het toetsingsinkomen kan op verschillende manieren, namelijk door te kijken naar het verzamelinkomen bij belastingaangifte, het belastbaar inkomen op de jaaropgave en het belastbaar inkomen van het loonstrookje.

Verzamelinkomen bij belastingaangifte
Wie belastingaangifte doet voor de inkomstenbelasting, komt op zijn belastingaanslag van het vorige jaar het “verzamelinkomen” tegen. Dit is het inkomen over het vorige jaar waarover inkomstenbelasting wordt betaald. Dit verzamelinkomen is de basis voor het toetsingsinkomen van het volgende jaar. Maar meestal zal het inkomen vanwege inflatie wel omhooggaan met enkele procenten.

Belastbaar inkomen op de jaaropgave
Wie geen belastingaangifte doet, kan de jaaropgave van zijn werkgever (of uitkeringsinstantie) gebruiken om een schatting van het toetsingsinkomen te maken. Aan het begin van het nieuwe jaar krijgt elke werknemer en uitkeringsgerechtigde een overzicht van het bedrag aan loon, pensioen of uitkering dat is betaald in het afgelopen jaar. Op dit jaaroverzicht staat het belastbaar inkomen van het afgelopen jaar. Dit vormt de basis voor het toetsingsinkomen.

Toegevoegd na 51 seconden:
Belastbaar inkomen op het loonstrookje
Het loonstrookje kan ook worden gebruikt om het toetsingsinkomen te bepalen. Op het loonstrookje staat het belastbaar maandinkomen. Het belastbaar jaarinkomen is dit bedrag vermenigvuldigd met twaalf plus vakantietoeslag en eventueel een dertiende maand.

Toetsingsinkomen bruto of netto?
Het toetsingsinkomen is altijd bruto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stiena58
11 jaar geleden
Ja dat had ik al allemaal opgezocht ,maar het gaat erom dat er verschil zit tussen die 2.
want tot nu toe heb ik nog altijd een nabetaling van de huurtoeslag gehad en ik wil graag berekenen hoeveel ik eventueel dit jaar terug krijg!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom is het gek dat er verschil zit tussen die twee? De jaaropgaaf gaat uit van 2011 en het toetsingsinkomen is een schatting over 2012. Hoeveel procent is het verschil en is het toetsingsinkomen hoger of lager?
fisbel
11 jaar geleden
Pelle schreef: het toetsingsinkomen is altijd bruto.
Dat is natuurlijk niet zo. Als je aan de HEEL veilige kant wil blijven kan je het bruto inkomen aanhouden. Dan weet je zeker dat er niets terugbetaald moet worden. Maar wel heb je voor TS wel de situatie dat er elk jaar pas achteraf de extra toeslag of toeslagen wordt uitgekeerd. Als er aftrekposten zijn zoals hypotheekrenteaftrek, ziektekosten, giften of andere aftrekposten en die aftrekposten veranderen niet of nauwelijks kan je uitgaan van bruto inkomen minus aftrekposten.
Dat wordt dan het geschatte toetsingsinkomen.
stiena58
11 jaar geleden
nee natuurlijk is het niet gek dat er verschil is dat snap ik ook wel!Het gaat erom dat er zoveel verschil is,en hoe ze daaraan komen.
stiena58
11 jaar geleden
maar mijn toetsingsinkomen blijft nog verschillen als ik de definitieve berekening krijg .
moeten die 2 dan uiteindelijk niet het zelfde zijn?