Hoeveel procent is de heffingskorting van je loon?

Ik heb in de vakantie twee baantjes, ik heb bij een loonheffingskorting aangevraagd en bij de andere niet. Maar hoeveel procent krijg ik nu ongeveer minder?

11 jaar geleden
20.8K

Het beste antwoord

Tot circa € 6500 hoeft er geen belasting te worden betaald. Als er (op je tweede baan) belasting is ingehouden kan je alle betaalde belasting terugvragen door aangifte te doen.

Is het inkomen hoger dan € 6500 dan moet er 33,1% over het meerdere inkomen worden betaald.
Voorbeeld: totaal inkomen over de twee baantjes is € 9500 - € 3000 meer dan € 6500. Te betalen belasting ongeveer € 1000 - een derde deel.
In werkelijkheid is de te betalen belasting € 924. Dat de te betalen belasting iets minder is dan € 1000 komt doordat de arbeidskorting hoger uitkomt dan de arbeidskorting gegeven op het inkomen van € 6500.

Als je dus aanhoudt: 1/3 deel belasting moet ik betalen over mijn inkomen boven € 6500 zit je dus altijd goed en kan het uiteindelijk niet tegenvallen. Als het inkomen hoger wordt dan € 19.000 wordt het weer een ander verhaal.
fisbel
11 jaar geleden
daisy89
11 jaar geleden
dankje!

Andere antwoorden (2)

Globaal moet je rekenen op 33%. Dus voor elke euro betaal je 33 cent belasting.

Als je globaal per JAAR niet meer dan 6500 verdient (bruto) dan kun je het weer bijna volledig terugvragen. Dus beide banen bij elkaar opgeteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De heffingskorting is NIET een percentage, maar een vast bedrag.
Het is het bedrag van de normale belasting dat je NIET hoeft te betalen.
Afhankelijk van je leeftijd etc kan dat tot ruim €2000 bedragen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar pas op, de werkgever bij wie de korting hebt aangevraagd zal dat al meteen verrekenen in je maandloon. Je krijgt dus méér.
Dat betekent wel dat je het niet volgend jaar terug krijgt.