Moet iemand die een bedrijfsauto rijdt (een montagebus, VW Transporter) straks ook met fiscale bijtelling rekening gaan houden?

Door de bezuinigingsmaatregelen die zijn voorgesteld moet iedereen met een lease-auto van de zaak ook rekening houden met bijtelling, ook al rij je niet prive ermee. Maar hoe zit dat met een monteur die een bestelbusje heeft, moet die dat ook gaan betalen straks? En de vrachtautochauffeur die een 'auto van de zaak van 200.000 euro' heeft, ook?

11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Om even een gevatte uitspraak op de site van EVO over te nemen: 'Je bent de Sjaak met de bestelbus van de zaak'. Althans: als ook vanaf “de woning” naar “het werk” wordt gereden met de bus. En terug. Kortom, nooit (meer) met de bus richting huis vv

“EVO: 'Bestelauto opnieuw de klos'
(...)

De onderhandelaars willen het begrip zakelijk verkeer vanaf 1 januari dusdanig beperken dat ook het woon-werkverkeer als privékilometers worden gezien. Met name voor mkb-ondernemers met bestelauto’s heeft dit desastreuze gevolgen. Doorvoering van de plannen betekent voor deze ondernemers een forse kostenverhoging en verlies aan omzet. (...)

(...)

Als het woon-werkverkeer vanaf 1 januari 2013 als privékilometers worden beschouwd, zoals de partijen willen, moeten werknemers hierover ook bijtelling gaan betalen. Dus ook wanneer een werknemer na zijn laatste klus van die dag de bestelauto mee naar huis neemt om de volgende ochtend vanuit huis naar de eerste klus te rijden. Dit betekent voor een werknemer met een zakelijke bestelauto ter waarde van 20.000 euro dat hij op jaarbasis zo’n 1500 euro extra aan belasting moet betalen. (...)

Dankzij staatssecretaris Weekers is de gewraakte rittenregistratie afgeschaft en een eenvoudiger regeling in het leven geroepen: de gestaffelde bijtelling voor bestelautorijders. Hierbij wordt betaald naar gebruik. Door een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik te tekenen, hoeven bestelautorijders geen tijdrovende kilometeradministratie meer bij te houden. Maar als de fiscale plannen van de onderhandelaars worden doorgevoerd, wordt deze verklaring en dus de afschaffing van de verplichte rittenregistratie in één klap nutteloos. Medewerkers zullen weer moeten aantonen dat ze geen privékilometers rijden. Dat betekent een forse verzwaring van de administratieve lasten. Hiermee zijn we in feite dus weer terug bij af."
Einde citaten.

En de vrachtwagen? Vermoedelijk telt die niet mee in de plannen omdat je die (redelijkerwijs) niet mee naar huis kunt nemen waardoor woon-/werkverkeer mogelijk is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Tips (voorkomen 'woon-werk')
Werkgever kan de bestelauto dageliijks achter een hek laten plaatsen waarbij de sleutels worden ingeleverd.
Contractuele overeenkomst wg-wn 'geen privegebruik'; wg moet toezien op nakoming.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

De vrachtwagenchauffeur kent deze regeling niet en die komt er ook niet. Voor alle andere auto's inclusief transporters geldt de bijtelling.
ronron1212
11 jaar geleden
crispy
11 jaar geleden
Waar vind ik dan het verschil tussen een vrachtwagenchauffeur en een monteur die voor zijn werk een montagebus nodig heeft, maar er verder niets prive mee doet?
ronron1212
11 jaar geleden
Dat moet je aan Rutten vragen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vrachtwagen kun je gewoonweg niet eenvoudig mee naar huis nemen (want waar parkeer je hem dan) en zal sowieso niet privé gebruikt worden (een enkele uitzondering daargelaten). Een busje wel. Met een busje van de zaak kun je in principe gewoon boodschappen gaan doen en op vakantie gaan. Met een vrachtwagen wordt dat lastig;-). Wil je straks geen fiscale bijtelling, dan zul je het busje op je werk moeten laten staan (iets wat bij mijn werkgever al standaard is, ook i.v.m. het veilig stellen van de dure materialen die er in zitten).
Nee, alleen als het onder woon-werkverkeer valt...als het nog doorgaat na de verkiezingen in september.