waar kun je de kosten voor je ziekteverzekeringspremie opgeven?

Ik zie bij de aangifte inkomstenbelasting wel een aftrek-mogelijkheid voor 'specifieke zorgkosten' maar daar valt het bedrag voor de ziekteverzekering niet onder. Kan ik dat dan niet in mindering brengen op mijn inkomen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. Dit zijn namelijk kosten die elke Nederlander heeft. De aftrek van de inkomstenbelasting is voor specifíeke zorgkosten, en dus niet voor algemene kosten zoals de premie voor de ziektekostenverzekering.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat je dus wél op kunt geven, zijn niet-vergoede consulten bij een arts of tandarts, fysiotherapeut, etc. Medicatie op doktersrecept die je niet vergoed krijgt van je zorgverzekering, eventuele dieetkosten (een vast bedrag, alleen als het dieet in de tabellen van de belastingdienst staat en alleen bij een dieetverklaring van diëtist of arts) en andere specifieke kosten zoals kosten voor hulpmiddelen (krukken, rolstoel, rollator, sta-op stoel, autoaanpassingen in verband met handicap, woningaanpassingen etc., voor zover die kosten niet worden vergoed). Dit zijn kosten die niet elke nederlander heeft, en die specifiek zijn voor mensen met een bepaalde ziekte of handicap. Ook kosten voor ziekenvervoer, en voor het bezoeken van een huisgenoot die in het ziekenhuis ligt vallen hier - onder bepaalde voorwaarden - onder. En zo zijn er meer posten, die staan allemaal in je aangifteprogramma.

Tot een paar jaar geleden kon je ook nog een vast bedrag opgeven voor je huisapotheek, en ik meen de premie voor de aanvullende verzekering. Ook kosten voor bijv. brillen mochten toen worden afgetrokken. Dit is allemaal komen te vervallen als aftrekpost, zodat alleen nog de echt specifieke kosten overblijven die duidelijk meer zijn dan voor de meeste mensen. Overigens is het helemaal geen vereiste dat je chronisch ziek of gehandicapt bent, als je een keer door een blessure extra kosten maakt voor fysiotherapie, of als je hoge tandartskosten hebt en geen (geheel dekkende) tandartsverzekering, dan zijn dit soort kosten - na aftrek van de drempel - nog steeds aftrekbaar. Maar dus niet de kosten die echt elke Nederlander elk jaar maakt, zoals die van de zorgpremie. Dat zijn immers geen specifieke zorgkosten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het eigen risico van de zorgverzekering is trouwens ook niet aftrekbaar, en datzelfde geldt voor eigen bijdragen die zijn ingevoerd in het kader van kostenbesparing, zoals eigen bijdragen voor zittend ziekenvervoer en orthopedisch schoeisel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je uitvoerige uitleg!