Ik ben aangenomen bij een opleiding verzorgende IG. Het eerste halfjaar krijg ik dan €347 zakgeld.. maar gaat daar nog belasting af?

Na dat half jaar ga ik gewoon verdienen.
Weet niet of het er mee te maken heeft maar ben 17 jaar oud, bijna 18.

Toegevoegd na 21 uur:
Sorry, ik krijg €347 zakgeld elke maand, een half jaar lang

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewell! :)

Het beste antwoord

Als je in dat halve jaar € 347 zakgeld krijgt, dus minder dan € 60 per maand dan wordt er geen loonheffing ingehouden.

Toegevoegd na 25 minuten:
Als je € 347 per maand krijgt en geen andere arbeidsinkomsten hebt, dan wordt er ook geen loonheffing ingehouden omdat tot bruto € 544,50 per maand er geen loonheffing (belasting) wordt ingehouden. Zie witte maandtabel onder Bron.
Als je daarna meer gaat verdienen dan wordt er wel belasting ingehouden ALSOF JE HET HELE KALENDERJAAR DUS ELKE MAAND dat verdient.
ALs je na het kalenderjaar daarover aangifte doet dan worden als het ware alle looninkomsten van het jaar over dat jaar uitgesmeerd en op jaarbasis herberekend. Dan krijg je aardig wat terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, hier moet je belasting over betalen. Een zakgeldvergoeding valt onder de noemer 'loon' en dus moet je hier nog belasting over afdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook als het zo'n laag bedrag is? Kan het me nauwelijks voorstellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ps, min is niet van mij
Het 'zakgeld' is een vorm van loon valt dus onder het regime van de inkomstenbelasting. Dit betekent dus dat je werkgever het aan zal geven bij de Belastingdienst. Als jij bij je werkgever aangeeft dat je gebruik maakt van loonheffingskorting, dan zal je werkgever hier geen loonheffing op inhouden. Ik raad je aan om aan het einde van het jaar belastingaangifte te doen. Zeer waarschijnlijk krijg je geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer waarschijnlijk krijg je geen geld terug omdat er geen belasting wordt ingehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een half jaar gaat de vraagsteller 'normaal' verdienen. Nu weet ik niet precies wat dat inhoudt in deze functie, maar als dat 554,50 of meer is, dan wordt er loonheffing ingehouden die verrekend zou kunnen worden met een nog ongebruikte algemene heffingskorting. Het hangt wel af van wanneer dit gehele plan in werking gaat, en hoe hoog de vergoeding is. Als de salarisverhoging in 2013 valt, dan heb je er in 2012 niets meer aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nielx, waarschijnlijk bedoel je € 544,50 i.p.v. € 554,50.
De verrekening van loonheffingskorting waarover je het nu hebt, kan alleen maar door aangifte te doen.
Zie verder mijn antwoord.
Ken je de studenten- en scholierenregeling?
Met dat formulier kan je je werkgever verzoeken geen belasting in te houden door de loonheffingskorting toe te passen gedurende dit half jaar. Zie hieronder.
fisbel