Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

moet ik als starter meer inkomstenbelasting betalen bij een jaarinkomen van 13000 ipv 10000 of is dat verschil van 300 zo klein dat t niet uitmaakt?

en bestaat er een website waarop ik dit kan uitrekenen dmv een proefberekening? ik ben dit jaar begonnen als zzper en nog niet helemaal thuis in alle regeltjes en handige dingetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
717

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

op de site van de belastingdienst kun je aangifte programma's downloaden. vul hierin beide opties en kijk naar het verschil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je een accountant in de arm neemt; aan je vraag te zien heb je dat geld er zo weer uit. Hij kan je ook vertellen hoeveel geld je op de bank moet hebben om de belasting (vooraf!) te kunnen betalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als starter / ZZP-er is het van belang je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. De KvK biedt ook diverse seminars aan voor startende ondernemers. Hoe begin je de onderneming? Op welke zaken letten? Kom ik in aanmerking voor startersaftrek / zelfstandigenaftrek? Hoe zit het met het urencriterium - 1225 uur.

Het is dus niet zo dat je door een proef IB-aangifte in te vullen even snel kan uitrekenen hoeveel verschil er in te betalen belasting zit tussen € 10.000 en € 13.000 inkomen. Uiteindelijk natuurlijk wel, maar welke fiscale mogelijkheden heb je als startende ZZP-er / freelancer. Daar gaat het om.
Bel de KvK als eerste informatie.

Terzijde: een startende ondernemer begint mede door de fiscale mogelijkheden meestal met een laag inkomen. En als er in een later jaar meer verdiend gaat worden, is er vaak via de middelingsregeling belastingteruggave mogelijk is. 1 van de (drie) jaren kan een studiejaar zijn met geen / weinig inkomen. Er zijn diverse sites waarop eenvoudig uit te rekenen is of er belastingteruggave over 3 aaneengesloten jaren mogelijk is.
(Lees meer...)
fisbel
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding