Moet je de hypotheekaftrek direct terug betalen bij vertrek naar het buitenland?

Mijn vriend en ik zijn per 1 augustus naar het buitenland vertrokken. Wij hebben in Nederland nog een eigen woning waar wij hypotheek aftrek voor kregen. Deze is per 1 augustus stop gezet, maar nu krijgen we een afrekening voor het gehele bedrag van 2011. Ik heb in 2011 niet in Nederland gewerkt en mijn vriend ook niet, maar hij betaald nog wel belasting in Nederland. (Hij vraagt het hier terug aan het einde van het jaar en betaald het vervolgens aan NL)

Ik snap dat we vanaf vertrek uit NL geen recht meer hebben op dit geld, maar moeten we het hele bedrag van 2011 terug betalen? En zo ja, we hebben nog geen aangifte van 2011 gedaan, hoezo krijgen we nu al deze rekening?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als u of uw vriend geen inkomen uit arbeid in Nederland heeft genoten in 2011 is er ook geen belasting (over dit inkomen) betaald.
Uw vriend, schrijft u, betaalt nog wel belasting in Nederland. Box 3?

In elk geval kunt u de hypotheekaftrek over de periode tot augustus 2011 kennelijk slechts heel gedeeltelijk verzilveren. Een voorbeeld ter verduidelijking: Als er geen inkomen is en de hypotheekrenteaftrek (saldo werk en woning box 1) bedraagt € 7000 is er een negatief saldo over werk en woning (Box 1) van € 7000.
Omdat u een VA (voorlopige teruggaaf) heeft gekregen, moet u (een groot gedeelte van de teruggaaf) terugbetalen.
Er is immers te weinig belasting betaald om de aftrek va teruggave te realiseren.

De negatieve inkomsten schuiven door naar een vorig jaar waardoor er over dit vorig jaar minder belasting te betalen is. (of een toekomstig jaar)

Waarschijnlijk heeft u een VA (voorlopige aanslag) gekregen. Die moet u betalen. U kunt wel een bezwaarschrift tegen deze aanslag indienen, omdat u van mening bent dat de aanslag ten onrechte is opgelegd.
Uiteindelijk gaat het erom hoeveel belasting er verschuldigd is als u uw aangifte 2011 indient. Als er teveel via de VA 2011 is berekend, krijgt u dit teveel betaalde terug.

Sowieso is er een grote kans dat uw vriend belasting terugkrijgt. U moet over 2011 een zgn. M-aaangifte indienen (emigratiejaar met inkomsten uit Nederland en uit buitenland). Een M-aangifte kan uitsluitend op papier. Levert vaak geld op omdat de volledige algemene heffingskorting geldt. En bij de loonheffingen wordt altijd uitgegaan van een vol jaar. Maar als uw vriend geen inkomen ut arbeid heeft is dit laatste dus niet van toepassing.
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, je mag hypotheekrente aftrekken voor de maanden dat je in Nederland woonde. En, als je in de grens regio woont, mag je dit blijven doen, als je je inkomen uit Nederland blijft betrekken. Als je permanent weg bent uit Nederland, en je je bij de gemeente uit hebt geschreven, kan je bij de belastingdienst je blastingen voor Nederland afronden, en een aangifte vertrek uit nederland doen. Hierbij kan je ook je rente aftrek regelen.