Krijg ik de reizen kosten terug van de belastingdienst?

Ik en mijn vrouw samen werk in de loondienst gezamenlijk inkomen is 1250 euro netto,ik brengen mijn dochter en zoon elke zaterdag en zondag naar het tafeltennis toernooi,dat kost veel reiskosten meer dan 500 euro per jaar.

Mijn vraag is: Hoe aanvraag ik de reiskosten terug of vergoeding,en bij wie of welke het bureau moeten zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Die krijg je niet terug van de belanstingen of wie dan ook. Het is jullie keuze om je dochter aan die toernooien deel te laten nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Als het tafeltennissen inkomsten geeft dan kun je deze kosten fiscaal erop in mindering brengen. Als dat (nog)niet geval is, maar wel t.z.zt. zou kunnen, noteer dan de gemaakte kosten.

2. Nu je elk weekeinde 2 dagen bezig bent, lijkt het op semi-proffesionele activiteit. Vraag dan kostenvergoeding aan bij de sponsor of stel dit daar aan de orde.

Toegevoegd na 2 dagen:
Hoofdregel is dat kosten aftrekbaar zijn als ze betrekking hebben op een inkomstenbron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Is antwoord 1 niet een beetje ver gezocht Hajete? Tafeltennisleraar - instructeur? Dat blijkt nergens uit.
Antwoord 2. Vrijwilligerswerk misschien? Maar dan moeten er wel activiteiten tbv de club tegenover staan. TS heet het er niet over. Bij vrijwilligerswerk tbv de club zou er eerder sprake zijn van ONkostenvergoeding ipv kostenvergoeding. De vrijwilligersvergoeding (maximaal 1500per jaar) is onbelast als: 1. U krijgt voor uw inzet een vergoeding die zo laag is dat deze niet in verhouding staat tot de omvang en het tijdsbeslag van het werk. Dan krijgt u een vrijwilligersvergoeding. Als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, is deze vergoeding niet belast. 2. U krijgt alleen maar een vergoeding voor de kosten die u hebt gemaakt. Dan is deze vergoeding niet belast.
3. U krijgt een vergoeding voor uw inzet én een vergoeding voor uw kosten. Als u aan bepaalde voorwaarden voldoet, is de vergoeding niet belast. Bron: belastingdienst
Ik zou niet weten hoe je dit bij de belastingdienst op zou willen voeren, tenzij het tafeltennis inkomsten oplevert voor je kinderen ofzo.

Hebben de kinderen überhaupt inkomsten? Zo nee, dan zitten jullie met je gezamelijk inkomen onder het sociaal minimum (=bijstandsniveau) dat geldt voor gehuwden, klopt dat, en ben je je daarvan bewust? Die norm is voor gehuwden of samenwonenden namelijk zo'n 1319 euro. Is dit een tijdelijke situatie, of ziet het er naar uit dat jullie het voor langere tijd met dit inkomen moeten doen? Mogelijk hebben jullie recht op een aanvullende uitkering van de sociale dienst. Je hebt dan wel sollicitatieplicht, en word - uiteraard - geacht om zo snel mogelijk meer werk te vinden.

Naast een eventuele aanvullende uitkering zou je in aanmerking kunnen komen voor een voorziening vanuit het minimabeleid van de gemeente waar je woont. Elke gemeente heeft hierin z'n eigen beleid, maar vaak is er wel een regeling die sporten voor kinderen of jongeren stimuleert, en bijvoorbeeld een bijdrage levert voor de contributie. Je hoeft trouwens niet onder of op bijstandsniveau te zitten om hiervoor in aanmerking te komen, als je er net boven zit, word je ook nog aangemerkt als 'minima'.

Tenslotte een tip, niet zozeer een antwoord op je vraag: is er een andere manier van vervoer mogelijk? Zijn de toernooien altijd zo ver weg dat het per fiets niet bereikbaar is, bijvoorbeeld? Is er al een schema of afspraken onder de andere ouders, dat kinderen zoveel mogelijk met elkaar meerijden, en de ouders beurtelings rijden? En zouden andere ouders misschien zelfs wat vaker willen rijden als ze weten dat de kosten voor jullie een probleem zijn?