In werk als deur aan deur verkoper en word betaald per afgenomen product. Hoeveel belasting moet ik betalen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Ik neem aan dat je het hebt over loonbelasting. Die wordt aan het einde van de maand uitgerekend over het bedrag dat je die maand hebt verdiend. En dat hoeft uiteraard niet iedere maand hetzelfde te zijn. Dus soms betaal je percentueel meer belasting in de ene maand dan in de andere maand. Aan het einde van het jaar vul je dan je belastingformulier in en wordt het definitieve percentage berekend over het inkomen van het hele jaar. In de praktijk krijg je dan bijna altijd geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
€ 2600 bruto per maand x 12 x 1,08 (vakantiegeld) is € 33696 per jaar. Te betalen belasting in 2011: € 12.467 Dat is 37%.
De eerste vraag die gesteld moet worden is: bent u in loondienst of bent u freelancer? Als u freelancer bent en er wordt geen belasting betaald is het laatste wat gebeurt belastingteurggave! Hoe gaat u naar de adressen toe? Lease-auto? Eigen auto? Als freelancer kunt u bepaalde kosten in mindering brengen op het inkomen. In loondienst kan dat niet.

Uiteindelijk betaalt u natuurlijk belasting over uw belastbaar inkomen. Hoe meer inkomen, hoe meer belasting u moet betalen. Percentages van de 4 schijventarieven 2011: 33%, 41,95%, 42% en 52%.
fisbel
12 jaar geleden
In loondienst of als zelfstandige verkoper?
Als u werkt als zelfstandige dan bepaalt u voor een groot deel zelf hoeveel belastingen u gaat betalen. Het leuke aan zelfstandige is namelijk, als u zodanig veel onkosten maakt dan dat u heeft verdient draait u een nul-nul situatie en betaalt u geen persoonlijke belastingen.(wel oppassen, de eerste drie jaar laat men dit toe, nadien bestaat de kans zeer groot dat u controle van de belastingen gaat krijgen) In België is het zo als u als een natuurlijk persoon een zelfstandige activiteit uitoefent (eenmanszaak) dan kan men u ten alle tijden voor 100% aansprakelijk stellen, dus ook u privé. Als eenmanszaak wordt u ook voor 50% belast op u belastbare inkomen maar dit is dus afhankelijk van het aantal onkosten dat u maakt. Heeft u een vennootschap, valt u onder de vennootschapsbelasting, welke 33% bedraagt.

Het komt erop neer dat u belastingen betaalt op u belastbare inkomen maar dit belastbare inkomen wordt bepaald aan de hand van de onkosten.

Heeft u 1000€ verdient en koopt u uzelf een nieuwe laptop van 1000€ gaat u zo goed als geen belastingen betalen op de 1000€ die u heeft verdient. Waarom zeg ik zo goed als niet? Niet alle zaken zijn 100% aftrekbaar, vele slechts 80%, en betaalt u toch nog belasting op die 20%. Welke zaken u kan inbrengen voor hoeveel % is werk voor u boekhouder. Die zou u daar een pasklaar antwoord moeten op kunnen bezorgen.

Onthoud ook dit:
Het zelfstandige statuut is het beste statuut dat er is, als u zaak goed draait. Draait u zaak slecht is het het slechtste statuut dat er is.

Zie voor meer uitleg -> Bron!