Waarom heb ik zo weinig belastingteruggave ontvangen?

Hai, ik heb 2 banen, een van 40 uur, en de ander verschilt. Met mijn 2e baan heb ik weleens 80, 45 uur gewerkt in een maand.. Me loonheffing heb k op mijn eerste baan. Ik heb vorige week me aanvraag gedaan voor de belastingteruggave en er stond dat ik maar €278 zou ontvangen. Er werd in 2010 elke maand een flink bedrag afgeschreven voor de loonheffing van mijn 2e baan, terwijl ik daar toch geen loonheffing moet krijgen? Ik begrijp er niks van, zou iemand mij kunnen uitleggen, hoe dat allemaal werkt en waarom ik toch zo weinig ontvang? Pfff..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je bij één van die jobs loonheffingskorting aangevraagd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah, waar ik een vast contract bij heb, die van 40 uur..

Antwoorden (5)

Natuurlijk betaal je op je tweede baan ook gewoon loonheffing... Dat is nu eenmaal de vooraf berekende belasting. Wil je het checken, kun je een nieuwe aangifte doen en de twee vergelijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De belasting, probeert je voorlopige aanslagen zo te doen, dat er bijna niets verekend hoeft te worden. Dus ook als je veel terug krijgt, dan heb je het zelf al eerder te veel betaald. Dus als jou loon situatie stabielnis, zal je na enkele jaren, geen teruggave en geen betaling meer hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, ok.. Blij om dit te lezen/horen.. Dan ontvang ik liever minder, dan dat ik over een paar jaar terug moet betalen.. Thanx..
Je geeft aan, dat je loonheffingskorting op je baan van 40 uur per week hebt, dat betekent,dat je je over je variabele baan wel loonheffing moet betalen.
Als jij via het aangifteformulier loonbelasting, je inkomsten juist hebt opgegeven,zal het teruggavebedrag echt wel juist zijn.
Je kunt altijd nog de belastingtelefoon bellen of een afspraak met de inspecteur maken, als je het niet eens bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de belastingaangifte doe je aangifte inkomstenbelasting en premieheffing, dus geen aangifte loonbelasting.
Loonbelasting of loonheffing wordt voornamelijk ingehouden op loon, salaris, uitkering en pensioenen.
Het is een voorlopige en enigszins ruw berekende inhouding en daarom een voorschot.
Na de aangifte inkomstenbelasting volgt een aanslag IB/PVV van de Belastingdienst.
Daarmee wordt de verschuldige belasting precies uitgerekend en de ingehouden loonheffing/loonbelasting in mindering gebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ok, nou begrijp ik het.. Het was zo verwarrend al die loonheffingen, arbeidskorting,.. Enz.. Nou heb ik eindelijk een duidelijke beeld.. Bedankt!!
Je betaalt altijd over elke baan loonheffing, alleen bij de baan waar je het meest verdient wordt de heffingskorting verwerkt, daardoor betaal je op die baan de minste loonheffing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom je denkt dat je een deel van de loonheffing moet terugkrijgen maak je niet duidelijk.
Als je in de eerste baan elke maand tot circa bruto € 500 verdient, wordt er door de algemene heffingskorting (AHK) geen loonheffing ingehouden.
Je schrijft dat bij de tweede baan je de ene maand meer verdient dan de andere.
Dat betekent dat elke maand bij het loon of salaris de loonheffing berekend alsof je het hele jaar elke maand hetzelfde bedrag verdient.
Als dat loon varieert kan er in de maanden met weinig loon te weinig en in maanden met veel loon te veel wordt ingehouden.
De belastingdienst herrekent alle inkomens alsof je elke maand 1/12 van het jaarloon zou hebben ontvangen (even afgezien van vakantiegeld)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand vertelde mij, dat ik een gedeelte van het bedrag dat voor loonheffing is betaald, die op me jaaropgave staat, dat ik die terug krijg.. Nou, dat was dan voor beide banen rond de 1300 euro.. Voor de baan waar ik een 40 uurs contract heb, heb ik t arbeidskorting of t loonheffing toentertijd aangevinkt.. En voor me 2e baan niet.. Omdat je voor 1 baan loonheffing krijgt.. Het is niet zo duidelijk, sorry.. Maar, ben ook helemaal in de war met die dingen.. Ik verdien bruto voor me 1e baan ong €1200,- en voor de ander ong €300,- per maand.. Bij me 2e baan, stond er altijd verschillende bedragen, omdat ik soms wat meer werkte dan t vorige maand.. Maar, dan begrijp ik niet dat ik zo weinig heb gekregen.. Ik heb ook geen schulden bij de belastingdienst.. Pfff, sorry.. Hoop dat ik jouw/u geen hoofdpijn hebt bezorgd.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt nog geluk dat het loon van je tweede baan kennelijk nogal op en neer gaat. Daardoor krijg je denk ik terug. Bij twee of meer banen heb je een goede kans om bij te moeten betalen.
Zie voor de overwerkbelastingtabel aan het einde van : http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/witte_maandtabel_januari_2011_lh3031z01fd.pdf