Kan ik dan wel geld terug vragen of niet?

Op dit moment werk ik via randstad. Ik werk voor randstad bij 2 verschillende werkgevers (horeca en administratief). Ik weet dat er voor beide loonheffingskorting wordt toegepast, omdat randstad eigenlijk mijn werkgever is.

Nu werk is dus part-time en wil graag nog een ander baantje erbij. Ik probeer natuurlijk weer via randstad te regelen maar die heeft op dit moment een beperkt aanbod.

Ik heb gehoord dat als ik een andere baan erbij neem via een andere werkgever zonder de loonheffingkorting ik maar 50% overhoud. Kan ik een deel hiervan alsnog terug vragen bij de belastingdienst? Wat is het beste? Vanaf augustus ben ik weer student, 24 jaar en sta nog ingeschreven bij mijn vader.

Mocht je meer gegevens nodig hebben om hier een antwoord op te kunnen geven dan hoor ik het graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Als je de loonheffingskorting laat toepassen bij 2 werkgevers zal dit resulteren in dat je te weinig loonheffing afdraagt, dan moet je hoogstwaarschijnlijk bijbetalen. Dat zou ik natuurlijk afraden.

Het gaat wel betekenen dat je voor 2e baan in het begin minder overhoudt, 50% is echter wat overdreven denk ik omdat de 1e schijf in de inkomstenbelasting zonder korting 33% is. (ik weet je inkomen niet dus dit is een schatting)

Echter het maakt per saldo niet uit, de belastingdienst kijkt namelijk naar wat je over geheel 2010 of 2009 hebt verdiend. Van 1 januari t/m 31 december dus, en wat je daarover aan inkomstenbelasting verschuldigt bent.

Als je het zo invult ga je dus gewoon geld terugkrijgen, dat is altijd leuk. Je krijgt zelfs een paar euro rente, het is een druppel ik weet het maar beter dan bijbetalen toch?

En voor de aangifte zelf pak je al je jaaropgaven en gebruik je onderstaande link, gaat lukken denk ik!

(let op het jaartal van aangifte in de link is 2010!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Randstad is mijn werkgever en niet de anderen werkgevers. Dat valt dus beiden onder 1 werkgever. De info die jij geeft over 2x loonheffing toepassen is dus niet van toepassing. Mij gaat het erom wat er gebeurt met de belasting die ik moet afdragen bij het evt. andere baantjes waarbij ik niet via randstad werk en waar ik dan geen heffingskorting op kan toepassen. Dus als ik het goed begrijp zal ik de afgedragen belasting een jaar later terug krijgen. In mijn geval 2012. Ik verdien niet heel veel. Het gaat om een paar maanden werken en niet eens fulltime. Laten we zeggen maximaal 3000 euro in het hele jaar. Verder weet ik hoe het werkt met aanvragen. Doe het al jaren. Alleen is het dit jaar veranderd omdat ik nu gewoon de aangifte moet invullen in plaats van het TJ-biljet. Bedankt voor de info..

Andere antwoorden (2)

Inderdaad kun je teveel betaalde loonbelasting terugvragen bij de belastingdienst.
Uiteindelijk zal bij het bepalen van hoeveel loonbelasting je moet betalen het niet uitmaken of je wel of niet loonheffingskorting hebt aangevraagd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen zie ik het niet direct, maar dan pas na het invullen van aangifte (voorheen tj biljet) en ontvangst ervan??? Eigenlijk een beetje sparen dus:D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je twee keer de heffingskorting toepast maakt het verschil tussen achteraf bijbetalen ja of nee, antwoord -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honni zegt"Uiteindelijk zal bij het bepalen van hoeveel loonbelasting je moet betalen het niet uitmaken of je wel of niet loonheffingskorting hebt aangevraagd."
Dat klopt niet. Loonheffingskorting bepaalt hoeveel loonheffing/loonbelasting wordt ingehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hajete: al dan niet terechte loonheffingskorting is een vóórheffing die bij de uiteindelijke aanslag verrekend wordt. Dus het maakt uiteindelijke NIET uit. ici1987: dat klopt, pas ná het invullen van de aangifte zie je je geld; overigens krijg je daarop 4% rente en dit is -gezien de huidige rentestanden- hoog! Zó hoog zelfs, dat er slimme vossen (met aftrekposten) zijn, die afzien van het aanvragen van een voorlopige aanslag en het geld dat zij -op voorheffing- terugkrijgen, niet maandelijks terugkrijgen, maar pas na een jaar, maar dan wel met 4% rente.
Als je zeker weet dat je in 2011 BRUTO in totaal niet meer dan circa € 6400 verdient, dan kun je bij elke baas/dienstbetrekking in 2011 en alleen voor dat jaar de algemene heffingskorting laten toepassen, want over een bruto inkomen tot € 6.400 ben je geen inkomstenbelasting/premieheffing verschuldigd, zodat je weinig of geen loonheffing wordt ingehouden.
Als je wilt "sparen" bij de belastingdienst moet je NERGENS de heffingskorting laten toepassen. Dat is vooral handig als je de neiging zou hebben om alle geld meteen uit tegeven.
Het verhaal van 50% overhouden is een fabeltje.
Inplaats van het voorgaande zou je kunnen vragen (gunst en geen recht)of men de scholierenregeling (zie site Belastingdienst) ) wil toepassen. Dan wordt per kwartaal per baan tot bruto € 1.600 geen belasting en minder andere lasten ingehouden.
Werkt niet helemaal goed als je inkomen niet gelijkmatig over 4 kwartalen is gespreid.