Welke kosten voor kinderen zijn aftrekbaar

Kinderallimentatie is niet aftrekbaar maar wel kosten die je hebt voor kinderen die bij hun moeder wonen. Maar welke kosten mag je aftrekken. Bv benzine kosten? Kleding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Je mag kosten voor levensonderhoud van kinderen onder de 30 aftrekken. Eén van de voorwaarden is dat er geen recht op kinderbijslag is. In geval van scheiding krijgt de moeder vaak de kinderbijslag. De vader mag dus in dit geval kosten voor levensonderhoud van kinderen aftrekken. Je moet dan aan een aantal voorwaarden voldoen:

- Uw kind kon in dat kwartaal niet zelf in zijn levensonderhoud voorzien.
- Uw kind was aan het begin van het kwartaal jonger dan 30 jaar.
- Uw kind had in dat kwartaal geen recht op studiefinanciering, een tegemoetkoming in de studiekosten of recht op een vergelijkbare (buitenlandse) regeling.
- In dat kwartaal had niemand in uw huishouden voor dit kind recht op kinderbijslag of een vergelijkbare buitenlandse uitkering.
- Uw uitgaven waren voor dit kind in dat kwartaal minimaal € 386. Als u een fiscale partner had, dan mag u de uitgaven van uw fiscale partner meetellen.

De volgende kosten zijn niet aftrekbaar:
- uitgaven voor een auto, huis, huwelijksuitzet of bijdrage op de spaarrekening;
- uitgaven voor ziekte, invaliditeit en bevalling. Deze uitgaven kunnen onder de buitengewone uitgaven vallen;
- uitgaven voor weekendbezoek van ernstig gehandicapte kinderen van 27 jaar of ouder die doorgaans in een AWBZ-instelling verblijven. Deze uitgaven kunnen wellicht onder uitgaven voor weekendbezoek van ernstig gehandicapten worden afgetrokken.

Andere zaken zijn dus wel aftrekbaar zoals kleding, eten/drinken enz. Hiervoor zijn maximumbedragen per kind (en per leeftijdscategorie) vastgesteld. Per kwartaal wordt vastgesteld of het recht op aftrek bestaat en dan kun je het maximumbedrag per kwartaal aftrekken (mits je aannemelijk kunt maken dat je ook daadwerkelijk deze kosten maakt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Mag je dan de kinderallimentatie erbij op tellen?
In mijn geval 330 p/m?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, kinderalimentatie is niet aftrekbaar. Dit kun je teruglezen in de tweede link, naar de site van de belastingdienst.
Niet de werkelijk betaalde bedragen voor levensonderhoud van kinderen onder de 30 jaar maar vaste aftrekbedragen per kwartaal zijn onder voorwaarden aftrekbaar.
De vaste aftrekbedragen worden per kwartaal bepaald en variëren van € 295 tot € 1.065 per kwartaal.

Toegevoegd na 10 uur:
Tabel kwartaalbedrag van uitgaven voor levensonderhoud kinderen
Leeftijd kind aan het begin van het kwartaal
jonger dan 6 jaar minimaal € 408 per kwartaal € 295
van 6 tot 12 jaar minimaal € 408 per kwartaal € 355
van 12 tot 18 jaar minimaal € 408 per kwartaal € 415
van 18 tot 30 jaar minimaal € 408 per kwartaal € 355
van 18 tot 30 jaar meer dan 50% bijdrage in de € 710
totale kosten en minimaal € 710 per kwartaal
van 18 tot 30 jaar 90% of meer bijdrage in de € 1.065
én het kind is totale kosten en minimaal
uitwonend € 1.065 per kwartaal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt maar kan je dit toelichten?
Wat zijn in jouw antwoord de vaste aftrekposten?