Jaaropgaaf belasting: hoe kan ik zoveel mogelijk de betaling ontlopen, bijv. d.m.v. aftrekposten?

Ik ben op zoek naar manieren om zo min mogelijk belasting te betalen. Nu zijn er altijd mazen in de wet en wellicht kunnen jullie mij inlichten over aftrekposten waar ik mijn voordeel mee kan doen?

Mijn situatie: 2p full time werkend, geen kinderen, huurhuis, 1 hond.

Waarschijnlijk kan het beste mijn financiële situatie door laten lichten door een financieel adviseur maar wellicht kunnen jullie mij nog tips geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou je gewoon aan de normale regels dan ben je niet de sjaak als ze ineens de regels met terugwerkende kracht aanpassen. En dat doen ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil je nu zoveel mogelijk de betaling ontlopen of zoveel mogelijk aftrekposten indienen bij de belasting? dit zijn 2 heel verschillende dingen namelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tenzij je Jaap heet, hoef je Jaap niet op te geven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaap is al zo hard te grazen genomen laatst met die grap van de DSB bank. En nu is er zelfs nog een eigen belastingtarief voor hem.
Arme jongen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou gewoon voor de financieel adviseur gaan, je kan hier goed antwoord krijgen, maar ik zie hier soms ook de grootste onzin voorbij komen. Dat wil je niet met je financieën, of wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te zien heb je dan zeer weinig of geen aftrekposten, dus je zult er denk ik niet onderuit kunnen komen. Maar laat het voor alle zekerheid even doorlichten door een goede belastingconsulent als je er zelf geen verstand van hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neem een financieel adviseur in de arm... in omgeving twente weet ik nog wel een goeie, moet je je maar ff prive aanspreken. je ontkomt niet aan betalen volgens mij. tenzij je in het kabinet zit.
zo'n adviseur kost meestal rond de 50 euro per persoon, maar haalt er wel alles uit wat erin zit, zoals aanschaf van cursussen en computers, taxiritten naar ziekenhuis en gezondheidsinstellingen,. etc. dingen waar je normaal niet aan denkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan altijd naar een adviseur gaan, die weten de meeste trucjes wel, als je erg veel geld hebt kun je altijd een zwitserse bankrekening nemen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je lid ven van de abvakabo kun je gratis je belasting laten doen. Die mensen weten precies wat aftrekbaar is en zo. Heel handig, ik vraag ook altijd een van hen

Het beste antwoord

In tegenstelling tot het (prima) antwoord van Marleen, zou ik je willen adviseren, wèl eenmalig een goede belastingadviseur in te schakelen. Als je vraag lees, krijg ik de indruk dat 100 Euro voor jou niet echt een probleem is.

Als de belastingadviseur iets vindt wat je nog af kunt trekken, dan is dat mooi meegenomen, en weet je het de komende jaren, bij ongewijzigde omstandigheden, zelf.

Vindt de belastingadviseur helemaal niets om de belasting te "ontlopen", dan ben je voor 100 Euro de komende jaren van het gepieker (en de onzekerheid dat je misschien teveel belasting betaalt) af. Mij lijkt dat 100 Euro best waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je hebt geen koophuis, geen kinderen (opvang), en vermoedelijk ook geen laag genoeg inkomen om voor toeslagen in aanmerking te komen, niet recent een huis gekocht of een andere grote transactie waar je geld voor terug kunt krijgen, geen bijverdiensten waar onterecht belasting over is geheven, geen eigen zaak ; dat ziet er somber voor je uit.

Maar het invullen van je jaaropgaaf wordt wel een eitje die honderd euro voor een gemiddelde belastingadviseur kun je dus mooi in je zak houden, want die verdien je never nooit terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Download het aangifteprogramma van de site van belastingdienst en ga zelf door de verschillende opties heen. Vul je gegevens in zoals inkomen en persoonlijke situatie en kijk vrijblijvend wat eruit komt. Het verplicht je niet om de aangifte ook in te sturen.

Denk aan giften, ziektekosten, studie etc. maar een heel eenvoudige is een mogelijk pensioengat. Premies om dat gat te dichten mag je aftrekken. Laat een pensioenadviseur berekenen hoeveel het gat is. Helaas is de uitkering tzt ook belast, maar mogelijk tegen een veel lager tarief dan waartegen je het nu aftrekt. Winst dus.

En je kunt wel naar aftrekposten zoeken, om aftrekposten te hebben moet je eerst uitgave doen die ongeveer dubbel zo hoog zijn. Die uitgaven moeten dan wel zinvol zijn lijkt me, geld uitgeven om alleen maar aftrekposten te creëren is niet verboden, maar niet handig.
paulus811
13 jaar geleden
Als je lid bent van een FNV bond (er zijn er een stuk of 18) kun je gratis je aangifte laten berekenen, maar ik denk niet dat die allemaal even creatief zijn met het bedenken van belastingbesparingen.
Als je toch eenmalig een adviseur in de arm neemt zou ik eerst het belastingprogramma downloaden van de Belastingdienst . Dan weet je een beetje wat er zoal kan spelen en kun je je wat minder afhankelijk opstellen.
Wat je niet hebt betaald kun je in principe echter niet aftrekken.
Bedenk wel dat er adviseurs zijn die provisie krijgen van de producten die je via hen koopt zoals bepaalde spaarverzekeringen, lijfrentekoopsommen, hypotheken en - premie levensverzekeringen.
Degenen die een hypothecaire lening hadden bij DSB met levensverzekeringen kunnen zich i.h.a. voor hun kop slaan. Dus bij echte onafhankelijkheid van zo’n tussenpersoon kun je vraagtekens zetten.
Je zou naar een financieel planner kunnen gaan, niet voor nu maar meer voor de naaste en verdere toekomst. Die kosten nogal wat want die zijn echt onafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In feite zijn er na minister vermeend bijna geen aftrekposten meer op wat uitzonderingen na dan hypotheekaftrek, studiekosten etc etc. In jullie geval worden de belastingen al betaald door middel van loonbelasting en zal je dus weinig tot niks kunnen terugvorderen. TIP als je zo min mogelijk belasting wilt betalen verhuizen naar buitenland. Financiele adviseur zou ik niet in de hand nemen zijn duur en vaak nutteloos in dit soort situaties
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een pensioengat hebt zou je kunnen overwegen om voor 1 april nog een flink bedrag in een lijfrente te storten. Dit bedrag is (mits dus voor 1 april 2011 gestort) dan nog aftrekbaar in 2010. Dit jaar is de laatste keer dat dat nog kan; vanaf 2011 is de regel dat je alleen lijfrente kan aftrekken in het jaar dat je het ook daadwerkelijk betaalt. Ga even langs bij een belastingadviseur of assurantietussenpersoon om je goed te laten informeren of deze constructie voor jou inderdaad kan en gunstig is. Voor de rest is er namelijk weinig aan tips te geven zonder een betere inkijk in jouw financiële situatie.