Wat gebeurt er als iemand geld stort naar je oude rekeningnummer (andere bank)?

Mijn oma en vriend hebben perongeluk geld gestort naar mijn oude rekening bij een andere bank. Die rekening bestaat dus niet meer. Het geld is wel degelijk van hun rekening gegaan en niet aangekomen op mijn nieuwe rekening. Wat moeten we nu doen? Kan ik het geld nog terug krijgen ?

2 jaar geleden
in: Bankieren
8.8K

Antwoorden (2)

Als je geld hebt overgemaskt naar een rekeningnummer dat niet bestaat, dan zal je het geld waarschijnlijk binnen ekele dagen terug krijgen.

Maar neem voor alle zekerheid nog even contact op met je bank.
Toegevoegd op 10 april 2022 10:47: bron
2 jaar geleden
Als het nummer echt niet bestaat, krijgt je oma het geld vanzelf terug. Het kan ook zijn dat iemand anders het nummer gekregen heeft.

ING:

1. Je hebt geld overgemaakt naar een rekeningnummer dat niet bestaat
Geen probleem! Het geld wordt binnen een paar dagen automatisch teruggestort op je rekening. Dit geldt wel alleen voor Nederlandse banken. Heb je bij een buitenlands rekeningnummer na een paar dagen nog niks terug? Neem dan contact op met jouw eigen bank.

2. Je hebt geld overgemaakt naar iemand die je niet kent
Om het geld terug te krijgen ben je afhankelijk van de ontvanger. Dit kun je doen:
- Maak een cent over naar het betreffende rekeningnummer en vraag in de omschrijving of de ontvanger het bedrag wil terugstorten.
- Geen reactie? Neem dan contact op met je eigen bank. Er is namelijk sprake van een ‘onverschuldigde betaling’, dus degene aan wie je het geld hebt overgemaakt, is wettelijk verplicht om het je terug te betalen. Je eigen bank kan meedenken over vervolgstappen en eventueel optreden als bemiddelaar.