Nee, dat klopt niet.
Commerciële banken (zoals ABNAmro en ING) zijn gericht op zowel particuliere als zakelijke klanten.
Investeringsbanken verschaffen uitsluitend kredieten ten behoeve van investeringen.
Tientallen jaren geleden was de bekendste Nederlandse investeringsbank de Nederlandsche Middenstandsbank (NMB). De NMB is opgegaan in ING.
Op dit moment zijn investeringsbanen in Nederland o.a. NIBC, Robeco en Kempen & Co.
In Vlaanderen zijn van oudsher de bekendste investeringsbanken de NMKN (Nationale Maatschappij voor Krediet aan de Nijverheid), de ASLK en de NKBK i(Nationale Kas voor Beroepskrediet.
Meer info over investeringsbanken: https://www.banken.nl/bibliotheek/investment-bank
Toegevoegd op 14 november 2021 15:47: tekst
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda en welke banken zijn dat dan in Nederland?
Nee. Er zijn toch relatieve verschillen:
1. Een financiële intermediair die is opgericht om de bedrijven investerings- en adviesdiensten te verlenen, staat bekend als een investeringsbank.
2. Een investeringsbank biedt klantspecifieke service, terwijl een commerciële bank gestandaardiseerde services biedt.
3. Het klantenbestand van een commerciële bank is relatief hoger dan dat van een investeringsbank.
4. De investeringsbank houdt verband met de prestaties van de aandelenmarkt, terwijl de economische groei en de kredietvraag van invloed zijn op de rente die de handelsbank in rekening brengt.
5. De investeringsbank genereert zijn inkomsten uit vergoedingen en provisies. In tegenstelling tot een commerciële bank, die inkomsten genereert uit rente en vergoedingen.

Voorbeeld van een typische investeringsbank in Nederland is NIBC.
Wikipedia: een investeringsbank ofwel zakenbank is een bank die bedrijven of overheden adviseert en begeleidt aangaande het aantrekken van geld door middel van het uitgeven en verkopen van obligaties of aandelen. Bovendien geven investeringsbanken advies over transacties zoals fusies en overnames en handelen ze in derivaten, obligaties, buitenlandse valuta, commodities en aandelen.