Waarom moet ik uitleggen aan de ABN AMRO waarom ik (grote) bedragen contant opneem?

Hallo,
Mijn moeder is door de ABN AMRO transactieanalyse gebeld (en ja dit was echt de bank!) met de vraag waarom er de laatste maanden grote bedragen contant geld zijn opgenomen bij pinautomaten. Ze heeft gezegd dat dit voor diverse uitgaven is zoals boodschappen, uit eten, schilder werkzaamheden, verbouwingen, vakantie, geld sparen etc. Bovendien is contant geld prettiger en de bank heeft maar een depositogarantiestelsel tot 100.000 euro ook daarom is het alleen al een prettige gedachten om alles daarboven in eigen beheer te hebben. Is ze de bank überhaupt een verklaring schuldig? En zo ja, wat is een goede en een verkeerde verklaring en wie bepaald dat? Het is toch haar eigen geld en men kan herleiden waar het geld vandaan komt (alles volledig legaal, er wordt keihard voor gewerkt!) Als ik op google zoek dan kom ik zaken tegen als witwassen en terrorismebestrijding... Ik vindt het maar een beetje raar allemaal, je krijgt bijna een gevoel of je strafbaar bezig bent terwijl het om eigen geld gaat

Ik hoor graag jullie reacties en of advies.

MVG.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Bankieren
2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Als je zoveel geld thuis gaat bewaren kan je beter bij een andere bank ook een rekening openen. Heb je daar ook weer die garantie.
Pieterke
3 jaar geleden
Ik vind het juist heel correct dat de bank je moeder heeft gebeld. Er worden zo vaak mensen opgelicht.
Utrecht
3 jaar geleden
De bank ziet een verandering van het cash geldopname patroon bij je moeder en neemt actie. Heel goed: wellicht is er iets niet in de haak. Als de bank niet zou controleren en er zou wel iets mis zijn (bijv. pas gestolen en dieven halen de rekening leeg) dan is het ook niet goed.
Mij komen de door jou gegeven verklaringen overigens wat onwerkelijk over. De laatste maanden cash uitgaven aan uit eten, vakantie én meer aan boodschappen? Klinkt onwaarschijnlijk.
Een oude(re) dame die grotere hoeveelheden cash thuis bewaard want dat is veiliger dan bij de bank (voor het bedrag boven 100.000 dat niet gegarandeerd is).
Klinkt onwaarschijnlijk. Cash betalingen aan de schilder. Kan. Maar wie neemt de cash bedragen op? Volgens de vraag neem jij het geld op.
Klinkt twijfelachtig.
Computoon
3 jaar geleden
Als er contant geld wordt opgenomen vooe verbouwingen dringt zich al gauw de gedachte aan zwartgeldtransacties op, van diemstverleners die om dubieuze redenen alleen contant betaald willen worden.

Antwoorden (2)

Het is een beveiligings-aktie.

Contant geld is anoniem en wordt daarom vaak misbruikt voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. De bank is verplicht deze zaken te monitoren en bij opmerkelijke transacties aan de bel te trekken.

Het zou kunnen zijn dat jij afgeperst wordt en gedwongen wordt grote bedragen af te geven. Of een ander zou jouw pas kunnen misbruiken.
Maar ook: er kan sprake zijn van witwassen, of je laat je als geldezel gebruiken.
Door zaken te monitoren en om uitleg te vragen kan ingeschat worden of er zaken niet goed gaan en er ingegrepen moet worden. Dit voorkomt dat zaken uit de hand gaan lopen. Zowel voor jou, voor de bank als voor de belastingdienst en andere opsporingsdiensten.
Toegevoegd op 23 maart 2021 14:46: tekst
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo,
Dank voor je reactie. Wanneer gaat de bank vragen stellen. Bij welke bedragen van contante opname ligt de grens? En welk antwoord is voor de bank bevredigend of juist niet? En belangrijker nog wat doet de bank met het gegeven antwoord? Wordt er verder nog onderzoek op de achtergrond gedaan en heeft dit verder nog gevolgen voor het e.e.a.?
LeonardN
3 jaar geleden
@gast114189 Uit je reactie proef ik dat je wat huiverig bent. Maar ik denk dat het allemaal meevalt. Die bank doet het niet om jouw moeders leven zuur te maken, enkel omdat dit protocol oid is, waarschijnlijk na een geautomatiseerde melding. Ze zullen met bijna elk antwoord tevreden zijn als er niks bijzonders aan de hand is. En als ze in de gaten hebben dat de klant gewoon aangeeft dat er niks aan de hand is zullen ze vast klaar zijn met de boel.
Ik vermoed dat de bank het voor je moeder haar eigen bestwil doet. Grote geldopnamen kunnen duiden op pinpasfraude. Je kunt het de bank moeilijk kwalijk nemen want ze kennen jouw moeder niet. Dat 'uitleggen' moet je dan ook niet zien als verantwoording voor de opnames, maar als bevestiging dat ze daadwerkelijk door je moeder zijn gedaan. Kennelijk wijkt het patroon van de laatste maanden af van haar normale pingebruik.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo Paulus,
Nadat ze heeft bevestigd dat ze de opnames zelf heeft gedaan en dat dit allemaal klopte bleef de bank alsnog doorvragen naar de reden van de opnames. Dit voelt wel als verantwoording afleggen voor je eigen geld. Bovendien is aangegeven dat men zo eerst voldoende wist en dat als er verder nog vragen zijn ze opnieuw contact opnemen met mijn moeder.