Kan iedere gezamenlijke rekening in het rood staan?

Ik heb samen met mijn man een gezamenlijk rekening waar bij ons alle woonlasten vanaf gaan. Volgende week gaat de hypotheek voor het eerst eraf en mijn geld staat er dan al op maar dat van mijn man een dag later pas. Echter zetten wij deze bedragen er zelf op. De regels bij de rabobank zijn namelijk als je de afgelopen 3 maanden 500 euro hebt binnen gekregen maar dat gebeurt dus niet want onze salarissen komen op onze eigen rekening binnen. In principe kan een rekening tot je netto maandinkomen het rood staan maar dat maandinkomen is dus niet bekend op de gezamenlijke rekening. Hoe gaat dit dan in zn werking?

3 jaar geleden
in: Bankieren
4.1K
tinus1969
3 jaar geleden
Als je elektronisch bankieren hebt, kun je dit zelf checken. In het algemeen mag je niet roodstaan op rekeningen waar je geen salaris op ontvangt.

Antwoorden (1)

De RABO heeft (en waarschijnlijk elke andere bank) zijn regels voor rood staan. Onze en/of-rekening mag rood staan, omdat onze salarissen daar op komen. Wij hebben ervoor gekozen deze optie roodstaan uit te zetten (we merken in de praktijk, dat we de uitgaven zo beter in de hand houden). We zorgen er wel voor, dat eind van de maand (zo tegen de 22e) voldoende saldo staat voor de te vroege afschrijvers van de vaste lasten. De te vroege afschrijvers zijn altijd dezelfde instanties. Bij de RABO zal een en/of-rekening nooit negatief mogen staan als er geen vast minimaal bedrag op staat in het begin van de maand zoals b.v. een van de salarissen.

De RABO geeft aan: Voorwaarden voor rood staan
Heb je niet genoeg geld op je betaalrekening , maar nog wel (grote) uitgaven voor de deur? Dan is Rabo Kort Roodstaan misschien een uitkomst.
* Je kunt dit alleen afsluiten als je in de afgelopen drie maanden minimaal € 500 per maand op de betaalrekening hebt ontvangen (dus b.v. een salaris of vaste automatische overschrijving)
* Je saldo minimaal één keer per drie maanden een volledige dag (24 uur) positief is.