Kun je ook internetbankieren zonder smartphone?

Bij steeds meer banken gaat inloggen alleen nog maar mogelijk worden via een "app".
Nu ben ik redelijk van de oude stempel en heb een prehistorisch prepaid telefoontje voor noodgevallen (die ik eigenlijk nooit gebruik). Maar ik vrees dat er niet meer aan te ontkomen valt om zo'n ding aan te schaffen als ik nog wil blijven bankieren.
Ben ik verplicht om bij zo'n smartphone een abonnement te nemen, of kan ik zo'n ding ook via mijn wifi netwerk thuis gebruiken zónder abonnement? Ik heb namelijk nooit iets te bellen buiten de deur!. Of zou een android tablet een betere optie zijn?
Het moge duidelijk zijn, ik ben een complete NUL (in hoofdletters!) op smartphone gebied. Daarom plaats ik deze vraag ook hier, want het lijkt alsof ik de enige Nederlander ben die nog niet zo'n ding heeft!...

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Bankieren
7.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Gewoon een laptop
Pieterke
3 jaar geleden
Hier is nog zo'n Nederlander die geen smartphone heeft en ik bankier bij de ABN AMRO gewoon met mijn laptop. Er zijn ook geen berichten dat dat binnenkort niet meer mogelijk zou zijn.

Antwoorden (2)

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat je prima kunt internet bankieren bij zowel de rabobank als de abn zonder een smartphone. Ik gebruik het niet en ik ben door de bank ook nog niet op de hoogte gesteld dat het nodig zou zijn in de toekomst.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Op dit moment is er bij ING ook nog geen probleem.
ING heeft zelfs voor mensen zonder smartphone een eigen cardreader verstrekt.
Maar het schijnt dat zoiets in de toekomst niet meer aan de internationaal gestelde veiligheidseisen voldoet. Dus: regeren is vooruitzien!
Thecis
3 jaar geleden
@Frank55
off-line dingen doen is nog steeds het meest veilig. Hoe meer verbinding met internet, hoe onveiliger het wordt. Daarbij zijn er ook nog best veel landen (zoals Duitsland) waar men het liefste nog alles met contant geld doet.
Ik kan me daardoor bijna niet voorstellen dat de internationale standaard zodanig zal worden dat inloggen via een e-identifier, o.i.d. niet meer mogelijk zal zijn (het ouderwets inloggen van de Postbank met TAN-codes, ja, dat is inderdaad niet meer encrypted genoeg). Maar een e-dentifier houdt al rekening met een twee-trap authenticatie. Ik ben dan ook erg benieuwd naar je bron.
Dus: Kennis is macht, graag de bron delen.
Ik ben zelf klant bij de ABNAMRO, en gebruik uit principe mijn telefoon niet om te bankieren.
Maar al mijn bankzaken kan ik prima regelen via internet. De ABNAMRO heeft daarvoor de zogenaam e.dentifier. Dat is een apparaatje, dat je samen met je betaalpas gebruikt om codes te genereren.
De ING en de Rabo Bank maken gebruik van een scanner, waarmee je een gekleurde QR-code scant om codes te genereren.