Mag een bank vragen stellen over de herkomst van geld en tot hoever mag dat?

heb bedrag van ene bank naar andere gestort, nu vraagt laatste naar herkomst .
en willen ook naam en bedrag van schenkers in verleden!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Bankieren
7.1K
LeonardN
4 jaar geleden
Over welk bedrag spreken we dan?
Ik neem aan dat dat niet 360 euro was?!

Antwoorden (1)

Nee, de bank MOET hierover vragen stellen.

Voorschrift
U moet altijd een melding doen als u vermoedt dat een (voorgenomen) transactie verband houdt met witwassen of terrorismefinanciering. Ongebruikelijke transacties meldt u direct. In de melding neemt u onder andere op:
de identiteit van uw cliënt
aard en nummer van het identiteitsbewijs van uw cliënt
aard, tijdstip en plaats van de transactie
als er sprake is van contanten: omvang, bestemming en herkomst van de contanten
om welke reden u de transactie ongebruikelijk vindt
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
De vraag is vaag en daardoor is het antwoord vaag.
Ik ben benieuwd naar de hoogte van het bedrag van kokkie: 100 euro, 1000 euro, 10.000 euro, 100.000 euro. Dat maakt nogal wat uit!
Wat betreft het vage antwoord: MOET de bank ook vragen stellen als het gaat om een overboeking van 100 euro?
Wat is een 'ongebruikelijke transactie'? Houdt dat verband met het beroep van de overboeker? Als je simpelweg 1000 euro overboekt van de ene naar de andere bank - wie zal daar ophef over kunnen maken? Of wordt daar juist wel ophef over gemaakt als je verdacht wordt van drugstransacties?
ronron1212
4 jaar geleden
https://financieel.infonu.nl/belasting/10122-belastingdienst-en-witwassen-ongebruikelijke-transacties.html
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Deze link is verhelderend: vanaf 10.000 euro gaan allerlei lampjes branden. En volgend jaar (2021) is het al oppassen vanaf 3.000 euro.
Nu nog de reactie van kokkie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
door schenking heb ik al enkele jaren rek met 60k staan bij rabo, altijd belasting over betaald etc , nu heb dit overgezet naar Knab en nu willen zij weten wat voor werk ik doe, wat ik verdien en ook naam schenker, bedrag en wanneer etc etc.
Dit gaat me eigenlijk te ver!
SentWierda
4 jaar geleden
@kokkie. Inderdaad, een onplezierige situatie waarin je onverwacht/onverwachts (resp. niet verwacht en plotseling) bent belandt. Ga in elk geval niet een schriftelijke/digitale/telefonische reactie geven. Stel je bereidwillig op: vraag om een gesprek. In dat gesprek kun je besluiten in hoeverre je opening van zaken wilt geven en of je nog zin hebt over te stappen naar Knab. Wat voor werk je doet en wat je verdient: wat gaat ze dat aan? Wellicht besluit je terug te gaan naar Rabo (eventueel vertel je Rabo waarom je wilt terugkeren).
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda dat heeft geen enkele zin de bank heeft een melding gedaan en die moet worden uitgezocht. Zeggen dat je terug naar de Rabo gaat vertellen wat je verdient doet hier niet meer ter zaken. Hij zal moeten verklaren waar het geld vandaan komt simpel.
SentWierda
4 jaar geleden
@ronron1212. Er valt niets uit te zoeken.
Terug naar de Rabo lijkt het meest logisch. De Rabo kent deze klant al jaren en gaat geen vragen stellen omdat er niets in een jarenlang bestaande situatie wijzigt (60k blijft 60k).
De conclusie lijkt me: stap niet over naar een andere bank, want dan werk je je in de nesten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Waarom kunnen banken dit onderling niet verifieren, bespaart een hoop ergenis, op deze manier wordt overstappen met spaargeld vragen om problemen.
volgend jaar gaan verdachte transactie als naar 3000 euro grens!!!,
LeonardN
4 jaar geleden
@Sent
(Zover ik het argument van ronron begrijp)
Niet de Rabo maar de Knab MOET nu deze transactie onderzoeken. Teruggaan naar de Rabo is dan zinloos. Eenmaal in werking gezet zal het onderzoek afgerond moeten worden. Teruggaan omdat je geen antwoord wil geven op de vragen zal eerder nog meer vragen oproepen. @kokkie
Ik gok dat banken dit niet aan elkaar mogen uitleggen vanwege privacyregels.
ronron1212
4 jaar geleden
@Kokkie er is een groot verschil tussen contanten 3.000 euro en bank verdachte transacties.
SnakeEye
4 jaar geleden
"volgend jaar gaan verdachte transactie als naar 3000 euro grens!!!," Dus wat gaat men doen. Ze halen het van de bank en gaan het of thuis zelf beheren of het gaat naar de kluis. Want daar krijg je geen vragen meer over. Dit is een ongewilde situatie waarnaar we geforceerd geduwd worden. Hierdoor krijgen ze dus totaal geen controle meer over je geld, het geld "verdwijnt".
ronron1212
4 jaar geleden
@SnakeEye ze halen dat geld niet van de bank want dan wordt het contact. Bij transacties boven de 3.000 ontstaat juist de meldingsplicht. Het storten van dat geld naar een bedrijf of instelling waar jij een factuur van hebt geeft echt geen problemen.