Is het opbouwen van een goede 'credit score' relevant in Nederland?

Online komt het onderwerp nogal vaak voor, voornamelijk van Amerikaanse bronnen. Als je overal of zoveel mogelijk gebruik maakt van een credit card, en zorgt dat je deze altijd op tijd betaald, dit je 'credit score' ten goede komt. Veel credit card bedrijven geven ook bonussen voor het vaak gebruiken van hun credit cards, maar uit Nederlandse bronnen hoor ik hier vrijwel nooit iets over. Wordt er hier überhaupt een credit score bijgehouden en zo ja, heeft dit invloed op bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
11.6K
TurfGraver
5 jaar geleden
Nee. Hier kijkt men naar je inkomen en eventueel BKR registratie.

Antwoorden (1)

Nee, in Nederland is dit niet relevant. In Nederland en België worden geen credit scores gehanteerd, doch financiële instellingen plegen informatie omtrent het vroegere betaalgedrag van (potentiële) klanten in te winnen bij het Bureau Krediet Registratie voor Nederland en de Positieve Kredietcentrale voor België.

Handelsinformatiebureaus brengen wel credit scores uit, maar kunnen dit in de praktijk slechts doen via raadpleging van publieke gegevens of met medewerking van de betreffende persoon zelf.