Waarom accepteren banken gezichtsbedekking bij het pinnen?

Om geld opnemen met gestolen bankpassen zo oninteressant mogelijk te maken zou een geldopname geweigerd moeten worden als het gezicht bedekt is. De camera zit er al, het niet uitbetalen als het gezicht bedekt is zou een fluitje van een cent moeten zijn. Nu zien we iedere keer in Opsporing Verzocht onherkenbare figuren met sjaals over hun kop waar we vervolgens niets mee kunnen.

Wordt deze mogelijkheid bij banken onderzocht en zo niet, wat ziet men als probleem?

5 jaar geleden
in: Bankieren
3.7K
tinus1969
5 jaar geleden
Iets met herkenningssoftware?

Antwoorden (1)

Theoretisch is dit mogelijk, de banken zijn hier wel mee bezig. Met name om hierbij gezichtsherkenning toe te passen, dan kan ook een crimineel met onbedekt hoofd geen geld pinnen.
Chinese onderzoekers hebben de eerste geldautomaat ter wereld met gezichtsherkenning ontwikkeld, om zo skimming en fraude met gestolen pinpassen te voorkomen. Gebruikers die bij de geldautomaat willen pinnen kunnen door het invoeren van alleen een pincode geen geld opnemen.
De camera in de geldautomaat controleert namelijk ook de gezichtskenmerken van de gebruiker. Pas als die overeenkomen met de identiteitsfoto in het systeem zal het geld worden uitgegeven. Het systeem zou daarbij big data gebruiken, alsmede de identificatie van biologische karakteristieken, om zo kaarthouders te identificeren zelfs als hun gezichtskenmerken zijn veranderd.

Op dit moment kan pinnen op basis van gezichtsherkenning al bij bepaalde geldautomaten van Caixa Bank in Barcelona.
De enige vereiste om gebruik te kunnen maken van deze nieuwe dienst is dat de klant eerst in persoon langsgaat bij een vestiging van CaixaBank om zijn of haar gezicht digitaal te laten scannen.
5 jaar geleden
paulus811
5 jaar geleden
Dank voor je interessante antwoord en goed om te lezen dat banken er mee bezig zijn.
paulus811
5 jaar geleden
Dit zou heel veel problemen met gestolen passen, skimming en katvangers oplossen. Wat mij betreft zsm invoeren!