Gelden biljetten van 20 euro(uitgifte 2002) nog als wettig betaalmiddel?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Bankieren
21.2K
Erna55
5 jaar geleden
Waarom niet ?

Antwoorden (3)

Ja, de oude biljetten blijven gewoon geldig. Maar ze worden wel langzamerhand uit de roulatie genomen.
5 jaar geleden
Ja, die gelden nog als wettig betaalmiddel.

Tot nu toe is nog geen enkel ontwerp van een biljet definitief uit roulatie genomen, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Euro#Bankbiljetten.
5 jaar geleden
Ja, oude eurobiljetten blijven voorlopig nog een wettig betaalmiddel.

In 2015 zijn er nieuwe bankbiljetten van 20 euro uitgegeven die moeilijker te vervalsen zijn.
De oude biljetten blijven voorlopig, maar zullen steeds minder in omloop te zien zijn.
Zodra ze versleten of vuil zijn, worden vervangen door bankbiljetten uit de nieuwe
De biljetten uit de eerste serie zullen geleidelijk aan uit roulatie verdwijnen.

Na verloop van tijd zullen deze echter hun status van wettig betaalmiddel kwijtraken. De biljetten zullen echter hun waarde blijven behouden en kunnen voor onbepaalde tijd bij de nationale banken ingewisseld worden.