Uit dienst gegaan en nieuwe baan begonnen. Valt tegen, kan terug naar oude werkgever na 2 maanden. Is het contract nog geldig?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
16.1K
ronron1212
6 jaar geleden
Dan krijg je dus een nieuw contract.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Maar je flex overeenkomst loopt door zo lang er GEEN 6 maanden tussen zitten . Dus je zou aangenomen mogen worden onder nieuwe voorwaarden maar de AO voor bepaalde tijd begint niet op nul . Ja kromme slechte wetgeving . De verantwoordelijke minister wenste geen evaluatie in zijn regeer termijn over deze gammele wetgeving .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus bij herindiensttreding ga je verder waar je gebleven was mbt aantal contracten tot vast contract?
Computoon
6 jaar geleden
Ja, mits....
. binnen 6 maanden na laatste tijdelijk contract bij die werkgever en
. dit nieuwe contract niet het vierde contract in de keten zou zijn (dan is het onbepaalde tijd contract) of
. samen met de tijdsduur van andere contracten bij die werkgever en de tussentijd de duur van 24 maanden niet wordt overschreden (dan wordt het ook een onbepaalde tijd contract) Ik had echter uit een reactie op een antwoord begrepen dat sprake zou zijn van een contract voor onbepaalde tijd bij de oude werkgever. Al met al wordt aan werkgevers afgeraden om werknemers met spijt binnen 6 maanden opnieuw aan te nemen omdat dit gevolgen kan hebben die vanuit de werkgever gezien ongewenst zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus mocht je er al 2 verlengingen op hebben zitten. / tel de eerste dus niet mee\ dan ben je indien werkgever niet oplet ineens als spijtoptant in vaste dienst . Maar een en ander kan met onderlinge overeenkomst worden uit gesloten maar of dat bij de rechter houdbaar is ? Ik zou als werkgever daar Mn handen niet aan branden. Een werknemer in vaste dienst nemen die eerst op zijn verzoek is weggegaan .
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik geloof dat er in het antwoord een foutje zit. ( in het voor de rest prima antwoord ). Het aantal verlengingen is niet zo ruim Daarbij de tijds begrenzing is nu 2 jaar. Al bij al tijd voor nieuwe wetgeving dus heren politici schiet op

Antwoorden (2)

Nee. Deze zal niet meer geldig zijn. De arbeidsovereenkomst is beeïndigd zodra je stopt met werken bij de oude werkgever, deze zal dan niet opnieuw geldig zijn!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij een vast contract is het namelijk wel zo dat wanneer je binnen 3 maanden terugkeert, de arbeidsovereenkomst nog geldig is...
Castle
6 jaar geleden
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt of gelijk maar waarom denk je dit Ollie1983?
Als de oude werkgever je opnieuw wil aannemen, kun je uiteraard terugkomen. Maar dan wel tegen voorwaarden die opnieuw moeten worden overeengekomen.

Je stelt in een reactie bij een ander antwoord:
"Bij een vast contract is het namelijk wel zo dat wanneer je binnen 3 maanden terugkeert, de arbeidsovereenkomst nog geldig is…" maar zo gesteld is dat niet juist.

Wel is het zo, dat wanneer de "oude" werkgever je een nieuwe overeenkomst voor bepaalde tijd aanbiedt, daar geen automatisch einde aankomt wanneer die bepaalde tijd voorbij is.

Dat volgt uit de "Ragetlie-regel". Concreet betekent deze dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd die binnen zes maanden volgt op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd die niet rechtsgeldig is opgezegd of ontbonden, niet van rechtswege eindigt maar moet worden opgezegd.

Daarom wordt op 'werkgeverssites' ook het advies gegeven om 'spijtoptanten' niet binnen 6 maanden na hun laatste overeenkomst opnieuw aan te nemen.

Op een op werkgevers gerichte site wordt het als volgt verwoord:
"Heeft een beëindiging met wederzijds goedvinden plaatsgevonden of is het eerdere arbeidscontract door een opzegging of eigen ontslag van de werknemer geëindigd? En wilt u de werknemer wel weer in dienst nemen, maar dan wel op basis van een tijdelijk contract? Dan doet u er verstandig aan om de nieuwe arbeidsovereenkomst pas in te laten gaan na 6 maanden en 1 dag na de beëindiging van het eerdere dienstverband."

Dat advies hierboven zou te maken kunnen hebben met een uitspraak van de Hoge Raad op 20 december 2013 (JAR 2014/34). Die was van mening dat de 'nieuwe' arbeidsovereenkomst bij de 'oude' werkgever (voor dezelfde werkzaamheden) er een was voor onbepaalde tijd, op grond van de gedachte dat de Ragetlie-regel ook van toepassing is als de werknemer zelf ervoor gekozen heeft om bij zijn 'oude' werkgever te vertrekken.
Computoon
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Je zal wel gelijk hebben, maar ik snap niets van dat kromme geredeneer.
Volgens mij is baan opzeggen, baan opzeggen.
Computoon
6 jaar geleden
Het recht is soms krom. Als je een contract voor onbepaalde tijd had en binnen een half jaar nadat je zelf bent weggegaan opnieuw terugkeert naar je oude baas, dan kan die zichzelf in problemen brengen als hij je opnieuw aanneemt. Hij kan dan veel moeilijker van je af dan in gewone gevallen met een contract voor bepaalde tijd. Maar de oude werkgever is natuurlijk niet verplicht om.je opnieuw aan te nemen. Ik zou het als werkgever niet doen. Als je denkt het elders beter te krijgen, dan moet je gaan met het risico dat het niet bevalt bij de nieuwe werkgever.