Waarom profiteren pensioenfondsen niet van de gestegen obligatiekoersen?

Ze klagen enorm over de lage rente en het slechte rendement dat te halen is, maar de rente en vooral gestegen koers van reeds langlopende staatsleningen zijn toch gedeeltelijk een compensatie hiervoor, maar daar hoor je ze nooit over ?

Toegevoegd na 1 uur:
https://fd.nl/beurs/1159712/historisch-lage-rente-op-staatsleningen-kan-toch-zorgen-voor-hoge-rendementen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Uit je link:
"Wie begin dit jaar geld had gestoken in Duitse staatsleningen met een looptijd van dertig jaar had nu een koerswinst van meer dan 25% geboekt. Of neem de Nederlandse tienjaarslening die in juli 2025 afloopt. De couponrente is met 0,25% verwaarloosbaar, maar de koerswinst van de afgelopen zes maanden is bijna 10%."

Een merkwaardig (dom?) stukje. Als, als...
Omdat de rente verder daalde, had men op papier winst kunnen maken. Maar voor hetzelfde (pensioen)geld was de rente gaan stijgen en had men verlies geleden. Dat was koffiedik kijken. De lange rente is momenteel al historisch laag:
http://www.hoofbosch.nl/rente-vanaf-1540

Pensioenfondsen zijn geen speculanten, maar kopen staatsleningen doorgaans voor de lange termijn. Het huidge rentepercentage van 0,4 geeft alle reden tot klagen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
geen verrassing maar uit oogpunt vd pensioenfondsen (lange termijn en geen enkel risico en 0,0 speculatie) wel een duidelijk antwoord.