Hoe zit het met een onderhandse lening (belastingdienst)?

Ik wil voor de aankoop van een auto voor mijn autobedrijf geld lenen bij een vriend.

Het gaat hierbij over een bedrag tussen de 10.000 en 20.000 euro.

De bedoeling is dat er geen rente over wordt betaald, maar alleen het geleende bedrag.

Weet iemand hoe dit zit mbt de Belastingdienst etc?

Alvast bedankt

Toegevoegd na 16 minuten:
Het geleende bedrag zal direct als geheel worden terugbetaald wanneer de aangeschafte auto wordt verkocht. Is het dan nodig dat er rente moet worden betaald over dat bedrag? Dat is me allemaal niet duidelijk.

Stel ik leen 10.000 euro
Ik koop een auto in voor dat bedrag > deze verkoop ik weer voor 15000 euro
Ik houd de 5000 euro en de 10.000 betaal ik in 1 keer terug.
Is zoiets mogelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Hoezo de belastingdienst?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het geld wordt geïnvesteerd voor mijn autobedrijf, dit betekent dat ik geld in de onderneming stop etc. waardoor ik er van uit ga dat er vast en zeker wel wat regels en tarieven bijhoren, vandaar
maar dit weet ik dus niet zeker, daarom ook deze vraag
ronron1212
9 jaar geleden
Nu is het wat duidelijker wat je vraagt. Er zal een contract moeten zijn
Als je geld leent van familie of vrienden, noem je dit een onderhandse lening. Veel mensen denken dat je op deze manier goedkoop of zelfs renteloos kunt lenen, maar dat klopt niet helemaal. De Belastingdienst ziet de rente van de lening dan namelijk als een schenking waarover je schenkbelasting moet betalen. Wat zijn precies de regels bij de Belastingdienst voor onderhands lenen?
http://blog.rente.nl/lenen/onderhandse-lening-belasting
fisbel
9 jaar geleden
Bij een rentepercentage van 6% is de rente over €10.000 - € 600.
Dit bedrag blijft geheel binnen het maximum van € 2092 per jaar.
Het is dus geoorloofd dit bedrag onderhands en renteloos te lenen.

Antwoorden (1)

Dat kan.
Het is verstandig zo'n renteloos voorschot schriftelijk vast te leggen, als bewijsstuk.

De fiscus zal zich waarschijnlijk op het standpunt stellen dat je inkomsten hebt, namelijk de rente die je niet betaald. Voor jou zijn dat minder kosten, maar de fiscus ziet dat als inkomsten. Die verwacht namelijk dat je een reële, marktconforme rente betaalt. Dat geldt overigens ook voor die vriend, de fiscus gaat er van uit dat hij die rente ontvangt en meer dan dat als het in box 3 valt.
Het kan daarbij verschil maken of je bedrijf een rechtspersoon is of niet.

Verstandig is om te kijken of er vooraf afspraken zijn te maken met de inspecteur.