Is dit het juiste moment om de hypotheek rentecte middelen bij aflossingsvrije hypotheek?

Hypotheek loopt nu nog 7 jaar tegen 4%.Kan hem middelen tegen 3% bij ING

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Daar kan je zo geen antwoord op krijgen, ook niet van je bank. Je betaalt nu 4%. Dat loopt nog 7 jaar. Ik neem aan dat die 3% voor 10 jaar is. Keuzes: gewoon 4% blijven betalen in de verwachting dat de rente over 7 jaar ook rond de 3% zal schommelen. Denk je dat de rente dan veel hoger is: kun je misschien beter middelen nu. Je weet dan dat je over jaar 8, 9 en 10 ook nog 3% betaalt. Maar je zult ook het aanbod hebben gekregen om nu de boeterente te betalen en tegen een nog lager percentage te middelen. Als je de boeterente kunt betalen, de boeterente is fiscaal aftrekbaar, dan is dat wellicht ook een optie.
Je moet voor jezelf bepalen welk ontwikkeling je verwacht in de rente over 7 jaar (en dat kan niemand voorspellen).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Boeterente betalen zal altijd voordeliger zijn dan de rentemiddelingsoptie. Je moet de boeterente alleen wel hebben 'liggen'. Aan rentemiddeling kleven vaak ook allerlei andere voorwaarden. Zo zal je, als je binnen die 10 jaar doorstroomt naar een andere woning, in veel gevallen alsnog een deel boeterente terug moeten betalen. Je hebt vaak ook te maken met een extra rente opslag. Laat je dus goed informeren van te voren.
Binnen de huidige regelgeving kan je ook de boeterente betalen door hiervoor wat extra hypotheek af te sluiten. Er wordt hierbij niet getoetst op je inkomen of op het onderpand. Echter, als je woning behoorlijk 'onder water' staat, moet je jezelf natuurlijk wel afvragen of dit verstandig is om te doen.
Kortom, laat je gewoon eens informeren bij je hypotheekverstrekker in een oriënterend gesprek. Daar zijn ook geen kosten aan verbonden en dan kan je bekijken wat jouw mogelijkheden zijn.