Twee jaar in dienst: toch geen transitievergoeding?

Op 25 augustus 2015 ben ik begonnen met werk bij mijn huidige baas. Ik heb twee jaarcontracten gehad, maar deze worden niet omgezet naar een vast dienstverband. Mijn dienstverband wordt beëindigd per 25 augustus 2017.

Nu geeft mijn werkgever aan dat ik geen recht heb op een transitievergoeding omdat ik niet exact twee jaar in dienst ben geweest (lees: een dag te weinig). Kan en mag hij wel zo rekenen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
paulus811
6 jaar geleden
Jaarcontracten worden niet automatisch verlengd, die dag heeft er niets mee te maken . Er is ook geen recht op transitievergoeding.
Erna55
6 jaar geleden
@vhpm: je wordt niet ontslagen.
ronron1212
6 jaar geleden
Beetje raar na twee jaar en het beëindigen van het contract door de werkgever is er recht op transitievergoeding ga even bij het juridisch loket langs.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@paulus811, @Erna55
Wat willen jullie hier nu mee zeggen? Misschien is het handig om eerst uiteen te zetten op grond waarvan je je beweringen doet. Sinds juli 2015 is er een ontslagvergoeding ingesteld die ook geldt wanneer een tijdelijk contract niet wordt verlengd. Zolang de werknemer maar (netto) 2 jaar in dienst is geweest. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/moet-ik-als-werkgever-ook-een-transitievergoeding-betalen-als-ik-een-tijdelijk-contract-niet-verleng "Sinds 1 juli 2015 moet u een transitievergoeding betalen als de arbeidsovereenkomst 2 jaar of langer heeft geduurd. Dit geldt ook als u een tijdelijk contract dat 2 jaar of langer heeft geduurd niet verlengt. _Berekenen duur tijdelijke contracten_
Heeft uw werknemer meer tijdelijke contracten bij u gehad? Dan telt u de duur van deze contracten bij elkaar op als de periode tussen deze contracten maximaal 6 maanden is geweest. "
MarBet
6 jaar geleden
Volgens mij mag dit en is dit een slimme manier van de werkgever om onder de vergoeding uit te komen. Hoe oneerlijk ook voor jou, maar juridisch heb je waarschijnlijk geen poot om op te staan. Je hebt immers zelf de contracten ook getekend. Maar ik ben geen jurist...

Antwoorden (1)

Je hebt recht op transitievergoeding als je dienstverband op initiatief van de werkgever eindigt. daarbij maakt het niet uit of dat een tijdelijk of vast contract was. Wel moet je ten minste 2 jaar een dienstverband hebben gehad, en daarlijkt de schoen nu te wringen. Als je dienstverband begint op 25 augustus van jaar 1 en het afloopt op 25 augustus van jaar 2 lijken mij dat 2 jaar (2 jaar en 1 dag, als je 25 augustus van jaar 2 nog meetelt).