4e contract, heb ik nu recht op een vaste aanstelling en hoe regel ik dat?

Afgelopen dag kreeg ik te horen dat ik een nieuw contract kreeg, ik zelf had er al 3 getekend 1 van 3 maanden (proef) en daarna 2 van 6.. En vandaag kreeg ik er dus 1 van 8, ik heb gehoord dat ik dus eigenlijk recht heb op vast.. Maar om rare redenen kreeg ik een nieuwe 3e contract omdat ik minderjarig was in dien de tijd (wat helemaal niet klopte). Maar zo doende heb ik links rechts nog steeds recht op een vast contract?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K
MarBet
6 jaar geleden
Gaat het niet via een uitzendbureau? Dan zijn de regels anders.
En er wordt gerekend vanaf het moment dat je meerderjarig bent. Dus als je bij je eerste contract al meerderjarig was, en betaling en alles direct via het bedrijf gaat, zonder tussenkomst van uitzendbureau, heb je inderdaad recht op contract voor onbepaalde tijd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap het eerste contract niet. Wat bedoel je met proef? Bij contracten voor bepaalde tijd tot 6 maanden is een proeftijd absoluut verboden!
Zoals rijksoverheid.nl stelt: "Een proeftijd kan niet worden opgenomen als de arbeidsovereenkomst 6 maanden of korter duurt." (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/hoelang-duurt-een-proeftijd)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als het niet klopt dat je minderjarig was bij je eerste contract, dan is het vierde contract een contract voor onbepaalde tijd. Je kunt dit eenvoudig bewijzen met een kopie van je ID-kaart of paspoort.

Het beste antwoord

Als je een 'gewone' werknemer bent (geen uitzendkracht) zou de vierde overeenkomst inderdaad een overeenkomst voor onbepaalde tijd moeten zijn, als die vorige overeenkomsten steeds op elkaar hebben aangesloten.

Er zijn enkele uitzonderingen op de ketenregeling
* De ketenregeling is sinds 01-07-2015 niet meer van toepassing op arbeidsovereenkomsten die zijn aangegaan in verband met een BBL (art. 7:668a lid 10 BW). Dus 'leren en werken' volgens de beroepsbegeleidende leerweg.

* De ketenbepaling geldt ook niet voor werknemers jonger dan 18 jaar, met een gemiddelde arbeidsduur van 12 uur per week. De ketenbepaling treedt pas in werking op de dag dat zij 18 jaar worden. De duur van de keten wordt vanaf die dag geteld, en de op die dag lopende arbeidsovereenkomst telt dan als eerste keten.

Als de twee uitzonderingen hierboven niet van toepassing zijn, had je nu inderdaad een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ('vast contract') moeten hebben.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die regel bij het tweede * geldt ook vanaf 01-07-2015.
Computoon
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens de letter van de wet IS je vierde contract een contract voor onbepaalde tijd. Dat is dus een vast contract.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dus ik hoor nu niet een 8 maanden te krijgen maar vast?