wat is het gemmidelde iq van een dokter?

ik wil graag weten of ik een dokter kan worden

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.6K
nounka
6 jaar geleden
Ik vind IQ zo'n weinig zeggend iets.
Er zijn erg slimme mensen die een lage score hebben omdat ze vb erg slecht zijn in het talige gedeelte. Sommige mensen kunnen niet eens vreemde logica toepassen al zou hun leven ervan afhangen ( zoals ik ) en anderen doen alles even goed maar alles ook even matig.
Dus de ene 100 van iemand die alles matig kan invullen is niet hetzelfde als de 100 van een wiskundegenie dat last heeft met taal. En als je dan al van een score wil uitgaan, dan moet je een officiele test gedaan hebben. Want zo'n huis-tuin-eninternet test die hebben totaal geen echte waarde.
Om iets te zeggen, ik had een iq op zo'n test van minder dan 80. Nu wil ik niet stoeffen , maar ik denk dat dat toch zeker zo'n punt of 30 te kort zal zijn.

Antwoorden (2)

Dokter worden is niet afhankelijk van een IQ, natuurlijk zijn dokters slimme mensen en moet je bovengemiddeld begaafd zijn, maar er komen meer disciplines kijken om een dokter te worden, zoals het doorzettingsvermogen in de lange studie waarvoor je maar alles aan de kant moet zetten om dat doel te bereiken, dat is voor de meesten niet weggelegd, helemaal chapeau voor de specialisten die er nog 7 jaar achteraan plakken om zich te specialiseren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Om arts te worden heb je een universitaire studie nodig. Gemiddeld genomen kan worden gezegd dat als het je lukt om een dergelijke studie te voltooien, je gemiddeld ook een score van 120 of hoger haalt op IQ testen. Lager is dus niet uitgesloten, doorzettingsvermogen speelt ook een belangrijke rol.

Een IQ "heb" je niet maar die scoor je op een test. En die score kan enigszins wisselen. Pin jezelf dus niet vast op een enkele score. Als je het niveau op het VWO (met het juiste profiel) aankan, dan zal het waarschijnlijk ook lukken om een universitaire studie te voltooien. Er zijn natuurlijk meer factoren die daarbij meespelen dan alleen je vermogen om te scoren op een intelligentietest.