Hoe word je Hypotheek Adviseur?

Ik heb gelezen dat je Hypotheek Adviseur kan worden met een MBO Opleiding, maar welke opleiding, en wat is het salaris dan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Er zijn instituten die de opleiding Erkend Hypotheekadviseur (SEH) aanbieden. Ook moet je beschikken over het Wft-diploma Basismodule. Dit zijn opleidingen op MBO+ -niveau.

Het examen bestaat uit meerkeuzevragen en wordt afgenomen door de Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs (SEH) op meerdere locaties in Nederland. De examenkosten bedragen € 110,- (2012). Meer informatie over het examen vind je op www.seh.nl.

Om Erkend Hypotheekadviseur te worden dien je (eenmalig) het SEH-examen af te leggen. Na het behalen van het SEH-examen volg je jaarlijks de permanente educatie van de SEH en de Wft om uw Erkenning te behouden.

Het SEH-examen bestaat uit twee onderdelen;
een Wft deel: met het Wft-deel voldoe je aan het diploma Wft Hypothecair Krediet, inclusief Beleggen.
een SEH-deel; in het SEH-deel komt je o.a. vragen tegen op het gebied van recht en toekomstvoorzieningen. Juist op deze terreinen hecht de SEH aan een bredere kennis van de hypotheekadviseur.

Om als Erkend hypotheekadviseur aan de slag te kunnen moet je aan een aantal eisen voldoen. Allereerst moet je voor de erkenning in het bezit zijn van het diploma Hypotheekadviseur van de SEH en het Wft diploma Basismodule. Daarnaast is het van belang dat je in de praktijk als hypotheekadviseur werkzaam bent. Raadpleeg voor meer informatie over de erkenning en de eisen www.seh.nl.

Op een van de 'Startpaginadochters' trof ik het volgende aan over het salaris (2011) toen iemand ernaar vroeg:

"Bij de Rabobank verdient een financieel adviseur in functiegroep 6 tussen de €2200-€3200 p/m En in functiegroep 7 tussen de € 2700- € 3800 p/m. Hierbij geven ze een totaal advies dus ook verzekeren/pensioen en vermogen.

Bij de ABN AMRO valt een adviseur vermogen & hypotheken in functie groep 7. Jaarsalaris € 25035 - €35764 In groep 8 € 28136 en € 40198. Een preferred banker geeft ook hypotheek advies en valt in groep 8 of 9.

Bij de ING op het callcentrum verdient een hypotheek adviseur vanaf € 14,- p/u.

Voor alle functies wordt HBO-niveau gevraagd. Hopelijk heb je er iets aan."

Hypotheekadviseurs werken echter ook in dienst van makelaars of zelfstandig, als financieel dienstverlener. Het kan dus alle kanten in.

De hierboven genoemde salarissen lijken me nogal hoog als startsalaris, dus staar je daar niet blind om. Je moet in eerste instantie het vak interessant vinden.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel! Heel veel informatie zie ik, het leek me een leuk beroep dus ik zocht Informatie, en dat heb ik gekregen.