Als je een opleiding doet die 1000 euro kost en je later daarvoor belastingaangifte gaat doen. Hoeveel krijg je dan ongeveer terug?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je geld terug? Op basis waarvan verwacht je dat dat gebeurt?

Antwoorden (3)

Ik denk dat je een beetje een verkeerd idee hebt over hoe dit belastingtechnisch werkt.

Je kunt (onder sommige omstandigheden) je colleggeld gebruiken als aftrekpost van je belastbare inkomen. Hoeveel voordeel je daarvan hebt ligt o.a. aan de hoogte van je jaarinkomen en de belasting die je daarover hebt afgedragen.

Je krijgt dus niet zomaar een gedeelte terug van je collegegeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag het aftrekken van je belastbaar inkomen. Afhankelijk van de hoogte van dat inkomen zit je in een bepaalde belastingschaal. De hoogte van het hoogste belasting tarief dat je betaald is het percentage van de 1000 euro die je terug krijgt.

Dus: Belastingtarief 30% => 30% * 1000 = 300 euro terug.

Ter info:http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/aftrek_studiekosten_of_andere_scholingsuitgaven_2009_ib2751t91fd.pdf

Volgt u in 2009 een opleiding of een studie voor uw
(toekomstige) beroep? Dan mag u de uitgaven hiervoor, zoals
lesgeld en de uitgaven voor boeken, aftrekken als
persoonsgebonden aftrek.
Voorwaarden aftrek
Uw studiekosten of andere scholingsuitgaven mag u onder de
volgende voorwaarden meetellen:
– U of uw fiscale partner doende uitgaven voor uw studie.
– De opleiding of studie is gericht op uw beroep of toekomstige
beroep.
– Er is sprake van een leertraject. Dat is zo als het verwerven van
kennis onder begeleiding of toezicht plaatsvindt.
– De uitgaven (min eventuele vergoedingen) zijn hoger dan de
drempel van € 500. De uitgaven boven de drempel mag u
aftrekken.
Uw aftrekbare scholingsuitgaven mag u meestal aftrekken tot een
bedrag van maximaal € 15.000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om in aanmerking te komen voor aftrek van studiekosten op de aangifte inkomstenbelasting moet je aan een aantal voorwaarde voldoen:

De eerste is logisch, maar wordt toch genoemd: je moet kosten maken voor een studie en je moet die zelf betalen.
De tweede voorwaarde is dat de studie gericht is op uw beroep of op uw toekomstig beroep. Een studie bij de LOI die kan worden gezien als hobby is dus niet aftrekbaar.
De derde voorwaarde is dat de totale kosten uitkomen boven de drempel van 500 euro.

Deze derde voorwaarde geeft impliciet dus ook gelijk aan dat er een drempel is voor de aftrek van studiekosten. Alles boven de € 500,- is aftrekbaar. Daaronder dus niet. Dit betekent in de praktijk dat van de totale studiekosten dus eerst 500 euro moet worden afgehaald. De rest is aftrekbaar.

Als jouw studie 1000 euro kost komt het er dus op neer dat je aftrek 500 euro is (1000 euro minus de drempel van 500 euro). Hoeveel belasting je terugkrijgt hangt af van de hoogte van je inkomen.
Heb je een laag inkomen is de aftrek 33,45% van 500,- (€ 167,25) is je inkomen hoog kan het 52% zijn van 500,- (€ 260,-).