Moet ik als minderjarige belasting betalen op vakantiegeld?

Volgens de loonstrookjes zou ik ongeveer 100 euro vakantiegeld moeten krijgen, uiteindelijk kreeg ik ongeveer 55 euro. Ik belde mijn uitzendbureau en de meneer vertelde mij dat er veel belasting van af ging. Ik ben minderjarig (17) en volgens mijn moeder hoef ik geen belasting te betalen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
fisbel
6 jaar geleden
Als je volgend jaar aangifte doet over 2017 zal je moeder gelijk krijgen. Als het jaarinkomen lager is dan zo'n € 6500 krijg je alle ingehouden belasting terug.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook dan heeft moeder ongelijk.
Uitgaande van de Binnenlandse Belastingplicht, ontstaat deze omdat je geboren bent in Nederland, danwel dat je je na je geboorte hier als bewoner hebt gevestigd. Ga je (loon)inkomen verwerven dan ben je belasting verschuldigd, dat heet loonheffing. Blijkt na een jaar dat je minder hebt verdiend dan de belastingvrije som dan krijg je geld terug, na het doen van de vereiste aangifte.

Antwoorden (2)

Iedereen, jong of oud, moet belasting betalen over inkomen.
En vakantiegeld is inlomen.
Voor de hoeveelheid belasting die je moet betalen is het inkomen over een heel jaar bepalend.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
prima antwoord +
ronron1212
6 jaar geleden
Volgend jaar aangifte doen over 2017 als je te veel hebt betaald dan krijg je het terug @Spoider
Of je belasting moet betalen hangt af van je totale jaarinkomen. Omdat jouw uitzendbureau niet voor iedereen gaat bijhouden of en wanneer en hoeveel er al via een andere werkgever is verdiend, wordt automatisch voor iedereen de belasting ingehouden. Je kunt dat zelf via de Belastingdienst weer terugvragen door belastingaangifte te doen. Als uit de berekeningen volgt dat er te veel is ingehouden, krijg je dat weer terug.