Ben ik verplicht om niet gespecificeerde servicekosten op te geven bij de aanvraag voor huurtoeslag?

Als de kale huur van een appartement €710,- bedraagt en de servicekosten bedragen €80,- maar op het huurcontract zijn de servicekosten niet gespecificeerd (in bijvoorbeeld verwarmkosten voor gemeenschappelijke ruimtes), ben ik dan verplicht de servicekosten op te geven bij de aanvraag van de huurtoeslag?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op je afrekening/nota worden ze wel gespecificeerd.
fisbel
7 jaar geleden
Als u in een appartement woont zijn er vast service kosten uit de 4 categorieën: verwarming / electra kosten van gemeenschappelijke ruimten bijvoorbeeld. Deze kosten moeten worden meegenomen in de rekenhuur: de kale huur + subsidiabele servicekosten. Deze subsidiabele servicekosten MOETEN worden meegenomen in de aanvraag voor de huurtoeslag. U zult dat zeer waarschijnlijk boven het maximumbedrag van € 710,68 uitkomen. Wat betekent dat u geen recht op huurtoeslag heeft. Vraag uw verhuurder om een specificatie van de servicekosten. Zodat u zeker weet dat er voor u geen recht is op huurtoeslag.

Antwoorden (2)

Ja, de rekenhuur is de kale huur + (een deel van) de servicekosten. Voor de servicekosten geldt een maximum bedrag waarover de toeslag berekend wordt, maar dat betekent niet dat het een vrije keuze is om daar maar in te vullen wat jou goed uitkomt.

In jouw geval betekent dat dat je geen recht hebt op huurtoeslag omdat de rekenhuur boven de grens van 710 euro uitkomt. Het is niet aan te raden om dan maar 0 euro servicekosten in te vullen. De Belastingdienst controleert van tijd tot tijd bij de verhuurders wat de kosten zijn en dan zul je later die hele toeslagen moeten gaan terugbetalen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken Ineke, ma!r geldt dit ook als de servicekosten kosten zijn voor bijvoorbeeld het gebruik van meubilair/ stoffering? Deze servicekosten worden immers niet genoemd als zijnde subsidiabele kosten.
Inekez1
7 jaar geleden
Nee, die kun je buiten beschouwing laten, maar bij controle moet wel uit het huurcontract of specificatie blijken welk deel van de totale huur waarvoor wordt berekend. En dit dienen ook reële bedragen te zijn. Ik weet niet of in jouw geval 80 euro per maand voor alleen meubilair en stoffering reëel is. Dat ligt er aan hoeveel meubilair en hoe luxe het allemaal is. Dat komt de Belastingdienst echt niet bij jou thuis controleren, maar kan wel een schatting maken op basis van de grootte van je woning. Stel dat iemand 400 euro per maand opgeeft voor meubilair, om met een huur van 1100 euro toch nog toeslag te kunnen krijgen, dan zal de Belastingdienst daar niet in trappen. Als jij denkt dat 80 euro wel reëel is, laat het dan ook door je verhuurder zo op papier zetten. Als er toch nog andere servicekosten zijn die wel bij de 'rekenhuur' horen, kijk dan of de totale huurprijs zo kan worden opgebouwd dat de rekenhuur maximaal 710 is.
Je dient altijd zo volledig mogelijk te zijn. Dus de kale huurprijs, de servicekosten en waarvoor die servicekosten voor zijn. Indien de verhuurder niet duidelijk is of duidelijk kan zijn waarom, dan is het gewoon een toeslag op de huur en onderdeel van de huur. Mocht onduidelijk zijn wat onderdeel is van de huur en wat servicekosten zijn, vraag dan gewoon een beslissing van dienst huurtoeslagen.

Je mag altijd zelf een toelichting geven waarin je zelf denkt dat de hoogte van de huur is. Zolang je vertelt hoe je aan de berekening komt en eerlijk over alle gegevens bent.