Hoe suppletie & kleineondernemersregeling tegelijk toe te passen op aangifte omzetbelasting?

Als zelfstandig ondernemer dien ik ieder kwartaal aangifte omzetbelasting te doen over mijn inkomsten.

Hoewel het vierde kwartaal pas enkele dagen actief is, ben ik er zeker van dat ik dit boekingsjaar onder de kleineondernemersregeling kom te vallen. Dat wil zeggen:

- Ik hoef over kwartaal 3 niets af te dragen
- Ik ontvang niets (of een minimum in kwartaal 4)
- Ik kan de afgedragen btw over kwartaal 1 en kwartaal 2 terugvragen

Omdat het niet over al te grote bedragen gaat en er een klein foutje in de aangifte van het tweede kwartaal is geslopen (2 euro te weinig afgedragen), dien ik nu eveneens suppletie toe te passen. Omdat het over een klein bedrag gaat, kan ik dit verrekenen in de volgende aangifte. In dit geval de aangifte over het, nu in te dienen, derde kwartaal.

Fictief voorbeeld:

Q1: Moest zijn: €100 | Betaald: €100
Q2: Moest zijn: €102 | Betaald: €100
Q3: Moest zijn: €98 | Moet betalen (maar toch ook weer niet ivm KOR): €100

Mijn vragen:

1) Kan ik de 2 euro, tijdens het doen van aangifte over het derde kwartaal, simpelweg optellen bij omzetbelasting onder stap 1a (uiteindelijk goed voor stap 5a)?
2) Wat vul ik nu precies in bij stappen 5b, 5d en 5f?

Uiteindelijk gaat het erom dat het kalenderjaar, zoals opgegeven en afgedragen qua btw, overeenkomt met hetgeen er in mijn boekhouding staat vermeld. Moet ik daar dus eerst rekening mee houden tijdens het invullen van deze aangifte (eerst de suppletie toepassen) en dan pas de KOR doorvoeren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Beste TheUnknowner,

1) Ja, je kunt de 2 euro te weinig afgedragen btw uit het 2e kwartaal meenemen in het 3e kwartaal. Dit kan met bedragen tot 1000 euro. (http://bit.ly/13coCWf).

2) Bij 5b vul je het totaal van de btw in dat je als voorbelasting in het derde kwartaal hebt betaald.
Bij 5d vul je, indien je voldoet aan alle voorwaarden voor de KOR (http://bit.ly/BtwKOR) het bedrag van de vermindering in. (http://bit.ly/CorKOR). In jouw voorbeeld gaat het dan om 100+100+100= 300 euro, als het bedrag op jaarbasis onder de 1345 euro blijft.
Bij 5e vul je niets in.

Dick
Webcareteam Belastingdienst
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top. Dank voor het antwoord!