Amerikanen eten kalkoen met Thanksgiving, maar waarom?

Waarom eten Amerikanen veelal kalkoen met Thanksgiving? Staat dat ergens symbool voor? Ik zie het in ieder geval altijd voorbijkomen op plaatjes die over Thanksgiving gaan.

3.8K

Antwoorden (2)

Amerikanen eten kalkoen tijdens Thanksgiving om te vieren dat de oogst binnen is: Thanksgiving is de dankdag voor het gewas. Een dag die ook nu nog in Nederland op sommige plaatsen wordt gevierd: in reformatorische gebieden.
Tegenwoordig wordt kalkoen in Amerika gegeten in de periode van half november tot en met de kerstperiode om het feestelijke karakter van deze periode te onderstrepen.
Dat komt de kalkoenboeren goed uit want de kalkoen heeft een levensloop van 9 maanden. De kalkoenen zien het levenslicht in de periode half februari tot en met eind maart.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
"Amerikanen eten kalkoen tijdens Thanksgiving om te vieren dat de oogst binnen is: Thanksgiving is de dankdag voor het gewas."
Dat is het historisch, maar vandaag de dag is het gewoonweg een traditie.
Omdat het een traditie is die voortkomt uit het vermoeden dat tijdens een van de eerste oogstfeesten door pelgrims kalkoen is gegeten in Plymouth in 1621. We weten dat er daar zeker kalkoenen aanwezig waren dankzij het logboek van William Bradford, maar de enige directe aanwijzing is enkel dat er wild gevogelte op het menu stond (wat dus niet per se kalkoen hoeft te zijn).

Toen men de logboeken van Bradford herprintte is de aanwijzing dat men op kalkoen joeg in de herfst van 1621 gebruikt als een argument om kalkoen als maaltijd voor thanksgiving te nemen.

In de link staan nog een aantal eigenschappen van kalkoen die de keuze logisch maken, of er voor gezorgd hebben dat het zo nauw verwant is geworden aan Thanksgiving:
https://burgerfarms.com/2273-2/
-kalkoen is van Amerikaanse origine
-is veel groter dan een kip en kan dus vaak een hele tafel van vlees voorzien, ook bij een groter gezin of familie
-een in 1843 uitgegeven "A Christmas Carol" sprak van een kalkoen die door "Scrooge" gegeven werd aan een arm gezin

Hoewel het ooit dus was om de oogst te vieren is het nu gewoon een traditie. Zoals de meeste mensen in Nederland ook geen kerst vieren om de geboorte van Jezus te gedenken, maar puur uit traditie.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Er zijn acht plaatsen die Plymouth heten, waarvan zeven in de VS en Engeland. Welke Plymouth wordt bedoeld?
De laatste zin (-puur uit traditie-) begrijp ik niet. Welke traditie? De voor-christelijke midwintertraditie met Scandinavische en Germaanse invloeden? Of de enkele tientallen jaren geleden ontstane niet-christelijke traditie?.
LeonardN
2 jaar geleden
"Er zijn acht plaatsen die Plymouth heten, waarvan zeven in de VS en Engeland. Welke Plymouth wordt bedoeld?"
Wat maakt het uit voor het antwoord. De laatste zin (-puur uit traditie-) begrijp ik niet. Welke traditie?
Zeg maar geen van wat jij noemt, maar enkel dat wat je deed omdat je het het jaar ervoor deed en het jaar daarvoor.
Mensen weten niet waarom ze een kerstboom zetten met kerst, maar wel dat ze het ervoor deden en dat iedereen het doet.
Dus doen ze het dit jaar weer.
LeonardN
2 jaar geleden
Amerikanen eten dus kalkoen omdat ze het vorig jaar deden en het jaar daarvoor.
Niet om te vieren dat de oogst binnen is. Welke oogst zou dat zijn voor iemand die in New York op zijn flatje zit?
En wat als dit jaar alle oogst mislukt in de VS?! Of men het hele boerenleven weghaalt, dan zal men gewoon doorgaan met het eten van kalkoen op Thanksgiving, OMDAT het een traditie is. In de praktijk zie je dus dat de oorzaak van een traditie vaak los wordt geweekt van de traditie zelf en je meestal enkel nog de traditie overhoudt, zonder dat men nog het waarom erachter weet. https://www.youtube.com/watch?v=y-PvBo75PDo